برای چه اموری می توان به وکیل ملکی مراجعه کرد؟

وکیل ملکی به شخصی اطلاق میشود که در زمینه مسائل و مشکلات مربوط به املاک غیر منقول فعالیت میکند. البته هر وکیلی

توسط ABTINNEWS در 27 دی 1400

وکیل ملکی به شخصی اطلاق میشود که در زمینه مسائل و مشکلات مربوط به املاک غیر منقول فعالیت میکند. البته هر وکیلی میتواند در انواع زمینههای قانونی فعالیت کند و وکالت طرفین دعوا را به عهده بگیرد. اما بهترین وکیل املاک کسی است که دامنه فعالیتهای خود را محدود کرده و در سابقه کاری خود بیشتر پرونده های حقوقی مربوط به املاک را داشته باشد. این کار موجب کسب تجربه بیشتر و در نتیجهی آن مهارت بیشتر، در زمینه املاک میشود و وکیل امور ملکی، بهتر می تواند کارهای قانونی لازم را انجام داده و نتیجه دلخواه را برای موکل کسب کند.

چرا باید از وکیل املاک استفاده کنیم؟

امروزه یکی از بیشترین مسائلی که در دادگستریها به خصوص در شهر بزرگی مانند تهران به چشم میخورد، مسائل و اختلافات مربوط به املاک است که برای حل آنها نیاز به یک وکیل ملکی متخصص است. یکی از مسائلی که ممکن است افراد را از مراجعه به وکیل در هنگام بستن قراردادها بازدارد، مسئله هزینه وکیل ملکی است که ممکن است بخواهند در آن صرفه جویی کرده و کارهای مربوط به معاملات ملکی را خودشان انجام دهند. اما با توجه به مشکلاتی که در آینده ممکن است به وجود بیایند و هزینهی بالای املاک، خصوصا در شهری مانند تهران، انتخاب بهترین وکیل ملکی تهران با توجه به سوابق او، بسیار مهم است. 

گاهی نیز که مشکلاتی که به وجود می آیند سال ها پس از عقد قراردادها و یا در مورد مسائل دیگر ملکی به وجود می آیند. در چنین مواردی نیز برای این که حق قانونی ما پایمال نشود و بتوانیم املاک و امتیازات آن را برای خود حفظ کنیم، باید به یک وکیل ملک با تجربه مراجعه کنیم. 

وکیل ملکی چه کارهایی میتواند برای ما انجام دهد؟

همان طور که ذکر شد، وکیل املاک تنها برای املاک غیر منقول که امکان جا به جایی آنها وجود ندارد، مانند خانه، زمین و.... استخدام میشوند. گاهی نیز برخی جرائم مربوط به املاک به صورت کیفری صورت می گیرند و در دسته پروندههای کیفری قرار میگیرند. این پرونده ها مانند جعل سند یا مزاحمتهای کیفری توسط وکیل کیفری مورد بررسی قرار میگیرند. اما پرونده های حقوقی مربوط به املاک در حیطه تخصصی وکیل ملکی قرار دارد که در ادامه برخی از آنها را با یکدیگر بررسی میکنیم.

عقد قراردادهای ملکی 

یکی از بهترین مواردی که میتوانیم به وکیل ملکی مراجعه کنیم، در زمان خرید و فروش املاک و عقد قراردادهای ملکی است. متاسفانه بسیاری از افراد، هنگامی که برای این کار به بنگاهها مراجعه میکنند، تنها با صحبت و مشاوره آنها تصمیم میگیرند و بندهای قرارداد را تنظیم میکنند. باید به خاطر داشته باشیم که بنگاه داران دانش تخصصی در مورد قوانین ندارند و تنها با توجه تجربه خود این کار میکنند. در چنین مواردی استفاده از یک وکیل متخصص ملکی باعث میشود تا با خیال راحت و بدون نگرانی از بابت کلاهبرداری و مشکلات بعدی، این معاملات انجام شوند. به خصوص در مورد املاکی که سند رسمی ندارند و گرفتن استعلام آنها کار مشکلی است. بهتر است بدانید که در بسیاری از کشورهای پیشرفته افراد این معاملات را به وکیل ملکی متخصص میسپارند و کمتر خود را درگیر این مسائل میکنند.

دعوای خلع ید 

این مشکل زمانی پیش می آید که شخصی که بر ملک مالکیت ندارد، آن را تصرف کرده و اجازه استفاده از ملک را به صاحب مال نمیدهد. در مادهها و تبصره های قانونی برای این مسئله از واژه غصب استفاده شده است، زیرا در آن شخصی مال دیگری را به زور گرفته و غصب کرده است. در چنین شرایطی وکیل ملکی با ارائه اسناد مالکیت و پیگیری روندهای قانونی در مراکز مربوطه، حکم خلع ید را برای شخص غاصب گرفته و ملک و امتیازات آن را به صاحب مال باز میگرداند. 

دعوای تصرف عدوانی نیز از جهاتی بسیار شبیه به دعوای خلع ید است و بسیاری از افراد ممکن است آنها را با یکدیگر اشتباه بگیرند و در نتیجه به حقوق خود واقف نباشند. در چنین شرایطی نیز وکیل املاک میتواند از حقوق شما به خوبی دفاع کرده و مانع از پایمال شدن حق شما شود.

دعوای رفع ممانعت از حق 

به عبارت ساده منظور از این مشکل این است که شخصی مانع از رسیدن ما به حق استفاده از ملک خودمان شود. به عنوان مثال اگر میخواهیم ماشین خود را وارد ملک خود کنیم و ناچاریم که آن را از درب خانه همسایه عبور دهیم و همسایه مانع از این کار میشود و به ما اجازه عبور نمیدهد، ممانعت از حق شکل گرفته است. یا این که شخصی کلید خانه ما را دارد و اجازه نمیدهد که وارد آن شویم. در چنین شرایطی وکیل ملکی با ارائه مدارک لازم به دادگاه، ما در رسیدن به حق خود یاری می کند. 

دعوای رفع مزاحمت 

زمانی که این دعوا جنبه حقوقی داشته باشد و مربوط به اموال غیر منقول باشد، می توان از یک وکیل ملکی برای رسیدن به حق خود استفاده کرد. منظور از دعوای رفع مزاحمت، زمانی است که شخص دیگری باعث سلب آرامش مالک در ملک خود شود. به عنوان مثال سر و صدای زیاد همسایه ها و یا مختل کردن رفت و آمد آنها، جزو مزاحمت محسوب میشود و میتوان برای رفع مزاحمت به صورت حقوقی شکایت کرد. 

مطالبه اجرت المثل ملک و ایام تصرف

این حالت در صورتی رخ میدهد که فردی ملکی را که استفاده از آن مجانی نیست، تصرف کند و هزینه آن را نپردازد. در این صورت وکیل ملکی میتواند با شکایت به دادگاه هزینه و اجرت المثل زمانی که ملک در تصرف دیگری بوده است را از وی دریافت کند. به عنوان مثال زمانی که مدت اجاره ملک تمام میشود و شخص هنوز آن را تخلیه نکرده است.

کلام آخر

در مشکلات مربوط به املاک همیشه می توانیم از وکیل ملکی در تهران و هر جای دیگری استفاده کنیم. برای پیشگیری از مشکلات آینده بهتر است که در زمان نوشتن قراردادها نیز با یک وکیل امور ملکی مشورت کرده و انعقاد قرارداد را به او بسپاریم. وکیل ملکی می تواند در انواع مشکلات و مسائل مربوط به املاک به ما کمک کند تا حق خود را بگیریم.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن