بهترین راهکارها برای طلاق از طرف مرد توسط وکلا

بر اساس قانون مدنی کشور، حق طلاق با مرد است و هر مردی می تواند بدون نیاز به اثبات دلایل مواجه، همسر خود را طلا

توسط ABTINNEWS در 3 بهمن 1400

بر اساس قانون مدنی کشور، حق طلاق با مرد است و هر مردی می تواند بدون نیاز به اثبات دلایل مواجه، همسر خود را طلاق بدهد. البته طلاق از طرف مرد قوانین خاصی داشته و مرد موظف است حق و حقوق زن را به طور کامل پرداخت کند. در ادامه به بررسی شرایط  و مراحل طلاق از طرف مرد می پردازیم؛ همراه ما باشید. 

مرد برای ارائه تقاضای طلاق باید چه شرایطی داشته باشد؟

مردی که درخواست طلاق می دهد باید از شرایط زیر برخوردار باشد:

عاقل باشد: در صورتی که عدم سلامت عقلی و روانی مرد به اثبات برسد، درخواست طلاق موجه نبوده و ثبت نخواهد شد. 

بالغ باشد: یعنی مرد باید به سن بلوغ رسیده و بیشتر از 15 سال سن داشته باشد. 

قاصد و مختار باشد: یعنی مرد از روی شوخی و یا با اکراه اقدام به طلاق نکرده و به صورت کاملا قاطع قصد طلاق داشته باشد. 

برای ثبت طلاق، مرد باید از تمام شروط فوق برخوردار باشد تا طلاق صحت قانونی و شرعی داشته باشد. 

درخواست طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد؟

زمان قطعیت حکم طلاق متفاوت بوده و به روند تشکیل جلسات دادگاه و اعتراض زن به حکم طلاق بستگی دارد. در قانون مدنی کشور، برای قطعیت حکم طلاق سه مرحله طی می شود و اعتراض زوجه در هر مرحله می تواند روند طلاق را طولانی تر کند. 

مرحله اول صدور حکم است که در صورت اعتراض زن، به مرحله تجدید نظر مراجعت داده می شود. اگر در این مرحله هم زوجه اعتراض داشته باشد، باید پرونده را به دیوان عالی کشور انتقال داد. تمام این مراحل حدود یک سال زمان می برد اما اگر از همان ابتدا زوجه با حکم موافق باشد، کل مراحل درخواست طلاق از طرف زوج نهایتا 5 ماه زمان می برد. 

مطالعه بیشتر:

https://appreview.ir/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%AE%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D9%81-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

طلاق از طرف مرد چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا: مزیت این نوع طلاق این است که روال دادگاه در مدت زمان کوتاهی طی شده و زمان کمی برای ثبت طلاق نیاز است. همچنین مرد می تواند در جلسات دادگاه حضور پیدا نکند و وکیلش را برای طی کردن روند حقوقی بفرستد. 

معایب: یکی از مهم ترین معایب درخواست طلاق از طرف مرد، شرط تنصیف اموال می باشد. تنصیف اموال از شروط ضمن عقد بوده که در هنگام ازدواج به امضای مرد رسیده است. بر اساس این شرط، در صورتی که تقاضای طلاق از سمت مرد مطرح شود و هیچ دلیل موجهی برای طلاق وجود نداشته باشد، مرد باید نصف اموالی که در طول زندگی مشترک به دست آورده را به همسرش منتقل کرده و یا معادل آن را به زن پرداخت کند. 

البته در صورتی که مرد برای طلاق دلایل موجهی داشته باشد این شرط اجرا نخواهد شد. دلایل موجه برای طلاق می تواند شامل مواردی همچون عدم تمکین زن، سو اخلاق و رفتار، محکومیت و حبس قضایی، نازایی، بیماری و... باشد. 

حق و حقوق زن در طلاق از طرف مرد

در صورتی که مرد دلیل موجهی برای طلاق نداشته باشد، باید تمام حقوق مالی زن اعم از مهریه، نفقه، اجرت المثل و... را به طور کامل پرداخت کند. البته در صورتی که عدم استطاعت مالی مرد در دادگاه ثابت شود، امکان پرداخت اقساطی مهریه وجود خواهد داشت. 

حضانت فرزند در طلاق از طرف مرد

حضانت فرزند بر اساس قوانین و مقررات و همچنین مصلحت فرزند مشخص می شود و هیچ ارتباطی به درخواست طلاق از طرف مرد یا زن ندارد. حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی با مادرشان است و بعد از آن هم، حضانت دختر تا 9 سالگی و حضانت پسر تا 15 سالگی به پدر واگذار می شود. چنانچه فرزند دختر به 9 سالگی و فرزند پسر به 15 سالگی رسیده باشد، از سن حضانت خارج شده و می تواند تصمیم بگیرد که با مادرش زندگی کند یا پدرش. 

توجه داشته باشید که برای حضانت فرزندان به مصلحت آن ها هم توجه می شود و در شرایط خاصی دادگاه می تواند حضانت والدین را سلب کند. مثلا اگر زن در زمانی که حضانت فرزندانش را در اختیار دارد ازدواج کند، دادگاه می تواند حتی تا قبل از رسیدن به 7 سالگی هم حضانت آن ها را به پدر واگذار کند. یا اگر ثابت شود که مرد به اعتیاد مبتلا شده حضانت فرزندان از او سلب خواهد شد. 

هزینه طلاق از طرف مرد

هزینه طلاق از طرف مرد با توجه به اینکه درخواست از طرف مرد مطرح شده باید به صورت کامل توسط خود او پرداخت شود. این هزینه ها مجموعی از تمام مبالغ پرداخت شده برای مراحل مختلف روند طلاق، از زمان ثبت درخواست تا تشکیل جلسه های داوری، هزینه صدور گواهی عدم امکان سازش، هزینه اخذ وکیل و ثبت صیغه طلاق در دفترخانه خواهد بود. 

برای تقاضای طلاق از طرف مرد باید به کدام دادگاه صلاح مراجعه شود؟

بر اساس قانون مدنی کشور، رسیدگی به تمام دعاوی خانوادگی بدون استثنا باید در شعبه دادگاه و مراجع قضایی واقع در محل سکونت زن انجام شود. بنابراین حتی در صورت ارائه تقاضای طلاق از طرف زوج هم باید به دادگاه های واقع در محل سکونت زن مراجعه کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن