چرا آمار طلاق توافقی در حال افزایش است؟

مهم ترین بنیان در تمامی جوامع بنیان خانواده است. این بنیان اولین و مهم ترین بنیانی است که به تربیت و شکل گیری

توسط ABTINNEWS در 30 دی 1400

مهم ترین بنیان در تمامی جوامع بنیان خانواده است. این بنیان اولین و مهم ترین بنیانی است که به تربیت و شکل گیری شخصیت افراد جامعه منجر می شود. تمامی افراد جامعه در دامان خانواده رشد و پرورش میابند. بنابراین نباید نقش خانواده را در اجتماع نادیده گرفت. علی رغم آن که در گذشته طلاق امری مذموم و بسیار ناپسند بوده، امروزه طلاق به طور گسترده ای رواج پیدا کرده است. از بین انواع طلاق، طلاق خلع که از آن به عنوان طلاق توافقی یاد می کنند، بسیار شایع شده است. علت افزایش این نوع طلاق، ساده و سریع بودن فرآیند جدا شدن می باشد. همان طور که از نام آن پیدا است، این طلاق با توافق زوجین بر سر تمامی موارد انجام شده و فاقد درگیری و نزاع در بین زوجین و خانواده های آنان است.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی در حقیقت نوعی از طلاق خلع است. در قانون طلاقی تحت عنوان طلاق توافقی وجود ندارد. بلکه از طلاق خلع تحت شرایطی به عنوان طلاق توافقی یاد می شود. در این نوع طلاق، زوجه از حقوق خود می گذرد و مهریه و نفقه خود را به مرد می بخشد و مرد با قبول این بخشش، به طلاق دادن همسر خود رضایت می دهد. 

در قانون ایران حق طلاق با مرد است. بنابراین چنان چه جدا شدن با درخواست زن باشد، با توافق بر سر مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و ... می توانند شرایط توافق را به ثبت رسانده و ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند.

در این حالت ۳ موضوع حالت پیش می آید:

  1. زن تمامی مهریه خود را در ازای حضانت فرزندان و یا در ازای جدا شدن می بخشد.

  2. زن بخشی از مهریه خود را به مرد می بخشد.

  3. زن تمامی مهریه خود را بدو‌ن کم و کاست دریافت می نماید.

به طور کلی طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می شود که زوجین با تفاهم و توافق کامل بر سر مهریه، نفقه و حضانت، مایل به جدا شدن از یکدیگر هستند. در این نوع طلاق درگیری وجود نداشته و در کمال صلح زوجین از یکدیگر جدا می شوند. 

در طلاق توافقی طی کردن چه مراحلی الزامی است؟

اولین گام در طلاق توافقی ، این است که با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی و عقدنامه به دادگاه مراجعه نمایند و فرم های مربوط به طلاق را دریافت نموده و تکمیل کنند.

پس از آن تمامی موارد اعم از مهریه، نفقه، حضانت و... را تعیین نموده، امضا کرده و درخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند. این توافقنامه باید به امضای زوجین رسیده و سپس به دادگاه تقدیم گردد. پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی، دادگاه زوجین را به بزرگان فامیل جهت مصالحه و یا به مراکز مشاوره معرفی می نمایند. تعداد جلسات مشاوره متغیر بوده و معمولا تا ۴۵ روز کاری به طول می انجامد. پس از طی کردن این مراحل، چنانچه زوجین مایل به ادامه زندگی نباشند، با در دست داشتن گواهی عدم سازش به محضر دادگاه مراجعه می نمایند. از دیگر مدارک لازم جهت صدور رای طلاق، آزمایش عدم بارداری ‌ و یا گواهی یائسه و یا باکره بودن است. 

پس از آن دادگاه زوجین را به دفاتر ثبت طلاق معرفی می کنند. در این مرحله نیازی به حضور شخص در محضر نبوده و وکیل وی می تواند به جای موکل خود در دفتر ثبت طلاق حاضر شود.

طلاق توافقی دارای چه مزایایی است؟

  • کاهش میزان استرس در میان فرزندان و نیز در میان زوجین از مهم ترین مزیت این روش طلاق است. این روش به علت کاهش میزان نزاع و درگیری های لفظی و کاهش اثرات روحی و روانی از کمترین میزان استرس برخوردار می باشد.

  • امکان رجوع زوجین و پشیمان شدن از طلاق در این روش بسیار زیاد است. در این روش با در نظر گرفتن جلسات مشاوره برای زوجین، امکان طلاق در بین آنان را کاهش داده و سبب حل اختلافات موجود و بهبود روابط بین زوجین و در نهایت پشیمانی آنان از طلاق می گردد.

  • طلاق توافقی با توافق کامل زوجین صورت گرفته و سبب کاهش اختلافات و درگیری های موجود بر سر مهریه، نفقه و حضانت در میان خانواده های زوجین می شود.

  • میزان زمان لازم برای صدور حکم طلاق بسیار کمتر از میزان زمان لازم برای طلاق های یک طرفه است. 

  • دو طرف در طلاق دخالت داشته و به دلیل آن که طلاق دو طرفه است، گواهی عدم سازش به امضا و ثبت و تایید رسیده و سریع تر طلاق جاری می شود.

  • در این روش امکان گرفتن وکیل توسط هر کدام از زوجین وجود دارد. وکیل در تمامی جلسات به غیر از جلسات مشاوره می تواند به جای موکل حضور یابد. بنابراین نیازی به حضور موکل در جلسات نبوده و میزان حضور موکل در دادگستری بسیار کاهش خواهد یافت.

  • با این روش از تشکیل پرونده های متعدد و رفت و آمد فراوان به دادگستری جلوگیری به عمل می آید.

طلاق توافقی دارای چه مشکلات و مسائلی است؟

طلاق به طور کلی در جامعه مذموم بوده و جایگاه مناسبی در جوامع ندارد. طلاق توافقی منجر به ایجاد اختلالات روحی و روانی بسیاری در زوجین و فرزندان آنان می شود و حتی تا سالیان بسیاری پس از طلاق زوجین درگیر مسائل مربوط به طلاق و جنبه های روحی و روانی آن هستند.

آسان بودن طلاق توافقی به این موضوع منجر شده است که زوجین جوان با کوچک ترین اختلافات موجود به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق توافقی دهند. این زوجین هزینه های طلاق توافقی را پرداخت نموده و خواهان جدا شدن هستند. این موضوع سبب عدم تلاش زوجین برای بهبود روابط بین فردی و جلوگیری از فروپاشی بنیان خانواده می شود.

معمولا پس از طلاق توافقی، زوجین به سرعت پشیمان می شوند. علت آن را می توان در اقدام سریع زوجین برا جدا شدن و فرصت ندادن به یکدیگر برای بهبود روابط خود است. تصمیم به طلاق توافقی عموما در هنگام بحران های روحی و به وجود آمدن اختلافات جزئی رخ می دهد. این امر زودگذر می باشد. چنانچه زوجین از این بحران به خوبی گذر نمایند، می توانند زندگی موفقی را بسازند. اما متاسفانه با اقدام سریع برای طلاق توافقی، امکان درست شدن روابط را به زندگی خود نمی دهند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن