نحوه نوشتن قولنامه دستی|5 نکات مهم قبل از نوشتن قولنامه دستی

نحوه نوشتن قولنامه دستی و ریزه کاری های آن در معاملات ما بسیار مفید است. برای نوشتن قولنامه باید نکاتی را توجه

توسط مدیر سایت در 19 تیر 1402

نحوه نوشتن قولنامه دستی و ریزه کاری های آن در معاملات ما بسیار مفید است. برای نوشتن قولنامه باید نکاتی را توجه کنیم که لازم است حتماً هر دو طرف قرارداد آنها را رعایت کنند تا قولنامه قانونی باشد.. بهتر است قبل از هر بستن هر قرارداد یا درمورد آن تحقیق کرد و یا با یک وکیل ملکی متخصص تهران یا شهرستان مشورت نمود . تا با قراردادی اشتباه سرمایه خود را از دست ندهید. افراد در زندگی روزمره قراردادهای متفاوتی را برای رفع نیازهای خود منعقد می‌کنند که این قراردادها در قانون کشور ما نیز مقررات و حکم‌هایی دارند که قانونگذار آنها را تعیین می‌کند یکی از انواع قرارداد است که برای اموالی مثل زمین ساختمان ماشین و مانند آن استفاده می‌شود. که اگر درست تنظیم شوند بسیار قابل اعتماد می‌باشند. از آنجایی که قولنامه از نظر قانونی، یک سند عادی محسوب می‌شوند که خارج از دفتر ثبت اسناد رسمی توسط دو طرف معامله نوشته می‌شود، در این مقاله بنا داریم چگونگی نوشتن قولنامه و سپس نکات خاص مربوط به نوشتن آن را مطرح کنیم تا قولنامه معتبر و قابل اطمینان بنویسیم.

نحوه نوشتن قولنامه دستی
نحوه نوشتن قولنامه دستی و تنظیم قولنامه

قولنامه یکی از متداول‌ترین قراردادها در میان افراد جامعه است. آشنایی با نحوه نوشتن قولنامه دستی در معاملات ما بسیار مهم و کمک کننده است. که در رابطه با بسیاری از اموال چه منقول و چه غیرمنقول قابل استفاده است. اما نوشتن قولنامه به این راحتی هم نیست و باید قوانین و احکامی را در آن رعایت نمود.
قبل از آنکه در رابطه با چگونگی نوشتن قولنامه توضیحی دهیم ، لازم است بدانید که اصلاً معنی آن چیست و چرا این قرارداد از نظر عرفی و حقوقی معانی مختلفی دارد. معمولا وقتی که حرفی از قولنامه پیش می‌آید ، از نظر حقوقی منظور یک پیش قرارداد است که دو طرف خریدار و فروشنده قبل از انعقاد قرارداد اصلی بین خود تنظیم می‌کنند.

و کلیه شرایط و مفاد قرارداد مورد نظرشان را در آن ذکر می‌کنند. آن ها به هم قول‌هایی می‌دهند. برای مثال اگر شما می خواهید زمینی را بخرید اما مالک زمین هنوز برای آن سند رسمی تهیه نکرده ، در این صورت با توجه به اینکه خریدار و فروشنده در همه مسائل با هم به توافق رسیده اند .

در قولنامه قید می‌شود که ظرف مدت مشخصی فروشنده موظف است سند زمین را دریافت نماید و تعهد می‌کند بعد از گرفتن سند رسمی برای قرارداد بیع یا فروش در محل مشخصی دو طرف حاضر شوند و معامله را به پایان رسانند.
اگر بخواهیم عرفاً بررسی کنیم ، وقتی که اسمی از قولنامه مطرح می‌شود،  در عرف منظور قرارداد بیع است که طرفین آن را ضمن یک سند عادی مکتوب می‌کنند.
به این قولنامه مبایعه نامه می‌گویند که می‌تواند به وسیله دو طرف قرارداد در یک کاغذ معمولی نوشته شود . و یا می‌تواند در املاک معاملاتی و بنگاه‌ها ثبت شود. در این مقاله نیز هرجا حرفی از قولنامه آورده شده منظور همان معنی عرفی آن می‌باشد.


قولنامه به چه معناست؟

  • یکی از موارد مهمی که در نحوه نوشتن قولنامه دستی باید به آن توجه نمود ، این است که  اطلاعات دو طرف صحیح و درست باشد . اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی ، اطلاعات شناسنامه ای، آدرس و اطلاعات محل زندگی و تلفن‌ها به دقت و درستی نوشته شود.
    در وهله بعدی لازم است حتماً موضوع قرارداد مشخص شود که منظور همان ملک یا مالیست که دو طرف قرار است بر سر آن قراردادی را منعقد کنند . مثلاً برای فروش یک ماشین موضوع قرارداد ما ماشین است . در قولنامه مربوط به خرید خانه موضوع ما خانه است .
    در هر صورت موضوع قرارداد بسیار مهم است و لازم است دقیق مشخص شود . و پس از تعیین آن باید مشخصات و ویژگی‌های آن نیز کاملاً توضیح داده شود.
  • پس این یکی دیگر از مهمترین موارد در  نحوه نوشتن قولنامه دستی این است که قبل از هرگونه قرارداد باید موضوع آن را مشخص کنیم . پس از تعیین موضوع لازم است مشخص بشود که عوض یا ما به ازای موضوع چیست؟ منظور از عوض مبلغی است یا مالیست که از طرف مقابل در برابر دریافت آن موضوع به طرف دیگر داده می‌شود.
    که معمولا میزانی پول است. مثلاً در خرید یک آپارتمان مبلغی پول از خریدار به فروشنده داده می‌شود که به آن عوض معامله می‌گویند.
  • در بخش بعدی شروط قرارداد باید توسط دو طرف ذکر شود و مخالف قانون نباشد .هر دو طرف باید شرط‌ها را قبول داشته باشند .
  •  آخرین قسمت و مهم‌ترین قسمت در نحوه نوشتن قولنامه دستی ، نوشتن متن قولنامه است . به طوری که کامل و بدون نقص بوده و مورد امضای دو طرف قرار بگیرد. موضوع معامله را باید به صورت جزئی و دقیق در قرارداد نوشت و تمام شروط و موارد خاص را در آن ذکر نمود. و در پایان مورد امضای دو طرف قرار بگیرد و دو نفر هم به عنوان شاهد قولنامه را امضا نمایند.


نکات ضروری در نحوه نوشتن قولنامه دستی

زمانی که می‌خواهید قولنامه‌ای را بین دو طرف تنظیم کنید حتماً لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید تا ابهام و شبهه‌ای در آن وجود نداشته باشد:

  • یکی از مهمترین نکات در تطبیق هویت دو طرف در قرارداد است که دقیق باید مشخص شود که اطلاعات با کارت ملی و شناسنامه همخوانی داشته باشد و بعد از اطمینان از آن باید امضا شود.
  • در مورد موضوع قرارداد و عوض آن حتماً باید در قولنامه توضیحاتی نوشته شود و قبل از اینکه قولنامه امضا شود باید سندها به دقت بررسی شود. و اطلاعات مالک با سند و اطلاعات هویتی او مورد بررسی قرار گیرد.
  • از دیگر موارد مهم در نحوه نوشتن قولنامه دستی وجه التزام است . لازم است حتماً در قسمت شرط‌های قرارداد مبلغی متناسب با این وجه التزام مشخص شود که اگر یکی از دو طرف تخلفی انجام داد ، ملزم به پرداخت آن شود . اما نباید مبلغ آن زیاد باشد.
    مثلاً وقتی که خریدار و فروشنده‌ای ماشینی را قولنامه می‌کنند ، بهتر است در قسمت شرط‌های قرارداد این را بنویسند که اگر فروشنده در زمان مشخص شده سند را در دفترخانه انتقال ندهد یا در دفتر اسناد حاضر نشود ، باید به عنوان خسارت مبلغی را روزانه پرداخت کند تا زمانی که در دفتر حاضر شده و سند بزند.و یا اینکه اگر از فروش منصرف شد مبلغی تحت عنوان خسارت تعیین شود.
  • یکی دیگر از نکات مهم ، بحث شرط اسقاط کافه خیارات است . دو طرف قرارداد باید توجه کنند که اگر شروط قولنامه امضا شود فسخ آن به استناد هرگونه خیار از آنها سلب می‌شود و جز در مواقع استثنایی مانند خیار تدلیس امکان فسخ قرارداد وجود ندارد.

سخن پایانی

با آشنایی با نحوه نوشتن قولنامه دستی و نکات ضروری آن ، باید دانست طبق قانون اساسی کشور ما امضا نمودن قرارداد از جمله قولنامه توسط دو طرف برای اعتبار داشتن یک انتقال و جابجایی اسناد کافیست . اما از آنجایی که امضا ممکن است مورد جعل قرار گیرد، توصیه می‌شود که وقتی قولنامه بین طرفین برقرار می‌شود حتماً اثر انگشت داشته باشد تا امکان پیگیری حقوقی برای طرفین میسر شود. در پایین یک نمونه قولنامه برای آشنایی بیشتر شما قرار داده شده است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن