روش های طلاق توافقی و روند پیگیری آن

با در نظر گرفتن شرایط و مشکلات زندگی و گسترده شدن رابطه های اجتماعی و ترویج ناسازگاری میان زن و مرد، آمار طلاق

توسط ABTINNEWS در 3 بهمن 1400

با در نظر گرفتن شرایط و مشکلات زندگی و گسترده شدن رابطه های اجتماعی و ترویج ناسازگاری میان زن و مرد، آمار طلاق در جامعه امروزی بسیار افزایش پیدا کرده است و با توجه به اینکه مراحل طلاق باید طبق قانون مدنی پیش برود و مسلما زمان بر است و سبب بروز مشکلات روحی و روانی برای زوجین و فرزندان می‌شود. بنابراین بسیاری از زوجین طلاق توافقی را به عنوان یک روش کارآمد و بدون دردسر گزینش می کنند و تصمیم به طلاق توافقی می گیرند  توجه به عبارت طلاق توافقی، می توان دریافت که در این شیوه از طلاق زن و مرد به توافق می‌رسند که از یکدیگر جدا شوند. در طلاق توافقی زوجین باید مراحلی را پشت سر بگذارند که بعضی از اوقات این مراحل منجر به حل اختلاف می‌شود و بعضی اوقات کارآمد نیست و طلاق صورت می‌گیرد، که مطالبی که برای طلاق توافقی مطرح است شامل: درخواست مهریه توسط زوجه، پرداخت نفقه، اجرت المثل و حضانت و سرپرستی و نگهداری از فرزندان است،  که زن و شوهر باید در رابطه با مطالب فوق به توافق و نتیجه برسند. اگر در رابطه با آنها به توافق رسیدند، طلاق توافقی به خوبی صورت می گیرد. در غیر این صورت  زوجین برای طلاق توافقی  به مشکل بر می خورند.

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد طلاق توافقی و روند پیگیری آن، هزینه طلاق توافقی به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

چرا زوجین روش طلاق توافقی را انتخاب می کنند؟!

این روش در مقایسه با روشهای دیگر کم هزینه‌تر است و در صورت توافق در مدت زمان کم صورت می گیرد که بر این مبنی،  مشکلات روحی و روانی کمتری را در پی دارد و زوجین در کمال احترام از یکدیگر جدا می‌شوند. 

اگر فقط مرد خواهان طلاق توافقی باشد شرایط چگونه است؟!

اگر طلاق از جانب زن و مرد توافقی نباشد و فقط زوج یا زوجه خواهان طلاق باشند، مسلما مدت زمان زیادی را درگیر می‌کند. به عنوان مثال اگر مرد فقط خواهان طلاق توافقی باشند، مواردی از قبیل پرداخت دقیق مهریه، نصف دارایی ایام ازدواج طبق بند ۱ عقدنامه، حضانت فرزندان، اجرت المثل و نفقه مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به اینکه زوجین در این مسئله توافقی ندارند موضوع  به صورت تحقیق محلی، کارشناسی و بر اساس گواهی شاهدان بررسی قرار می‌دهند. با توجه به نکات ذکر شده طلاق توافقی روند طولانی را طی می کند و هزینه های بیشتری ایجاد میشود.

اگر فقط زن خواهان طلاق توافقی باشد شرایط چگونه است؟!

اگر طلاق توافقی از جانب زوجه باشد، این طلاق در موارد خاص و قابل قبول از نظر دادگاه صورت می‌گیرد، و نیازمند طی کردن مراحل زیادی است. به عنوان مثال طلاق توافقی از جانب زوجه، تحت این شرایط صورت می گیرد: شوهر بالای ۵ سال مجبور به تحمل حبس باشد، اعتیاد داشته باشد، مجهول المکان باشد یا  موضوعاتی از قبیل حرج و عسر در زندگی برای زوجه پیش بیاید، یعنی زندگی برای زوجه مشقت بار شود. اگر این موارد برای دادگاه و قاضی  همراه با شواهد و مدارک  اثبات شود، قاضی موظف است پرونده در مسیر رسیدگی به جریان بیندازد و اگه این موارد اثبات نشود، حکم طلاق توافقی،  صادر نمی شود و طلاق امکان ندارد.  در این نوع طلاق مشکلاتی برای زوجین و فرزندان پیش می آید و آنها را از لحاظ روانی تحت تاثیر قرار میدهد.

برای  طلاق توافقی چه مراحلی باید طی شود؟!

در صورتی که زوجین در رابطه با مسائل ذکر شده در دادگاه به توافق برسند، می توانند ثبت دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارجاع دهند. این مراحل شامل: 

ثبت دادخواست طلاق توافقی:  زن و مرد باید به یکی از دفترهای خدمات قضایی مراجعه کنند و برای ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام کنند و بعد از دریافت پیامک شعبه مربوطه در زمان مقرر به شعبه مورد نظر مراجعه کنند.

مشاوره برای صلح و سازش:  بعد از تشکیل پرونده دادگاه طرفین را به صلح و سازش دعوت می کند. بر اساس این اقدام زوجین به سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند و جهت مشاوره و غربالگری جلسات را پشت سر میگذارند.

اعلام کتبی عدم سازش:  در صورتی که زوجین طی جلسات مشاوره به نتیجه نرسند، مرکز مشاوره این گواهی را صادر میکند، که برای دادگاه و روند طلاق توافقی الزامی است.

صادر شدن رای دادگاه:  دادگاه با توجه به مدارک و شواهد و گواهی عدم سازش و بر اساس شرایط زوجین اقدام به بررسی پرونده می‌کند و طی مدت زمان یک هفته تا ۱۰ روز رای نهایی صادر می شود در صورت  عدم اعتراض زوجین، طلاق صورت میگیرد و دادگاه نامه را به دفترخانه ارجاع میدهد.

طلاق توافقی در دفترخانه:  طلاق توافقی در دفترخانه به این صورت است که بعد از طی کردن مراحل دادگاه زوجین با در دست داشتن رای دادگاه تا سه ماه میتواند اقدام به طلاق کنند و صیغه طلاق بین آنها جاری شود.

طلاق توافقی در دوران نامزدی

در زمان عقد ممکن است، برای زوجین مشکلاتی ایجاد شود، که منجر به تصمیم برای جدایی شود. زمانی که رابطه ای میان زن و مرد  صورت نگرفته باشد و زوجه باکره باشد، باید مراحل طلاق بر اساس شرایط دادگاه طی شود اما مهریه ای  که به زوجه تعلق می‌گیرد متفاوت است.  این  طلاق زمانی صورت می گیرد که زوجین توانایی تحمل مشکلات را نداشته و با یکدیگر اختلاف دارند.  تنها توافقی که در طلاق توافقی زوجینی که نزدیکی نداشته اند لازم است،  مهریه است. که باید بر این اساس به نتیجه برسند.  اگر زوجه باکره باشد،  نیمی از مهریه به او تعلق می گیرد که بعضی مواقع زوجه از حق خود می گذرد به شرطی که صیغه طلاق جاری شود. 

برای طلاق توافقی در زمان عقد چه مراحلی باید طی شود؟!

بعد از ثبت درخواست طلاق توافقی در دفترخانه، عدم نزدیکی زن و مرد توسط دادگاه بررسی می شود. برای اثبات  عدم نزدیکی، زن و شوهر باید به پزشکی قانونی مراجعه کنند.  پزشکی قانونی با انجام معاینات لازم، گواهی عدم مقاربت را به دادگاه صادر میکند. اما اگر در معاینات مشخص شود،  نزدیکی صورت گرفته شرایط و مراحل طلاق تغییر می کند.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

اصل عقدنامه یا رونوشت آن

توافقنامه مبنی بر توافق زن و مرد بر سر مسائل مهریه، نفقه و حضانت

گواهی بکارت

اصل شناسنامه و کارت ملی

دقت کنید اگر زوج باکره باشد بعد از طلاق میتواند به ثبت احوال مراجعه کرده و شناسنامه جدید دریافت کند، که نام همسر در آن ذکر نشده باشد.

 

با توجه به مطالب فوق  دریافتیم طلاق توافقی  زمانی بدون دردسر و در مدت زمان کم صورت می گیرد که زوجین بر سر مسائل حضانت، نفقه و مهریه به توافق رسیده باشند. در غیر این صورت طلاق توافقی با مشکل روبرو میشود.

بهره گیری از راهنمایی های وکیل در طلاق توافقی چه مزیت هایی دارد؟

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن