در چه مواردی به وکیل خانواده مراجعه می شود؟

در این مقاله می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که در چه مواردی افراد به وکیل خانواده مراجعه می کنند و در وا

توسط ABTINNEWS در 20 دی 1400

در این مقاله می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که در چه مواردی افراد به وکیل خانواده مراجعه می کنند و در واقع وظایف یک وکیل خانواده خوب چیست. 

ممکن است خیلی از شماها به هر دلیلی تاکنون به وکیل خانواده مراجعه کرده باشید و یا اصلا تا به حال حتی صحبتی درباره آن نشنیده باشید. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی مفیدی در این زمینه کسب نمایید. 

وکیل خانواده به چه کسی گفته می شود؟

در ابتدا مقاله لازم است تا درباره وکیل امور خانواده صحبت شود و بعد از آن بهتر بتوانیم درباره وظایف وکیل خانوادگی بحث کنیم. 

وکیل خانواده متخصص به کسی گفته می شود که به صورت حرفه ای در دعاوی و مشکلات خانوادگی مانند: طلاق، مهریه، نفقه و یا حضانت وارد شود و وکالت کند. بهترین وکیل خانواده هم مانند سایر وکلا در زمینه های دیگر، باید با صداقت و رعایت اصول اخلاقی و تخصص خود به بررسی پرونده های دعاوی خانوادگی بپردازد. ایشان باید بر طبق تعهدی که دارد، باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا به پیروزی در پرونده خود برسد. 

نکته ای که لازم است بدانید، این است که تمامی وکلا در دانشگاه در یک رشته تحصیل می کنند و با دریافت پروانه وکالت می توانند در هر زمینه ای از جمله دعاوی حقوقی، کیفری، خانوادگی و غیره فعالیت نمایند. اما هر کدام از آن ها بر حسب علاقه و تخصص شخصی که دارند، اصولا در زمینه ای خاص فعالیت می کنند و پرونده هایی از یک دسته را برای وکالت متقبل می شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های وکیل خانواده می توانید مقاله " چگونه می توان مشکلات حقوقی حوزه خانواده را با کمک وکیل خانواده حل کرد؟ " را مطالعه کنید.

دعاوی خانوادگی

همانطور که گفته شد، وکیل خانواده متخصص در پرونده های دعاوی خانوادگی فعالیت دارد. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که دعاوی خانوادگی شامل چه مواردی می شوند و فرق آن ها با سایر دعاوی در چیست؟ 

دعاوی خانوادگی به مسائل و مشکلاتی گفته می شود که مربوط به مسائل خانوادگی و روابط فردی آن هاست. در این دعاوی اشخاص حقیقی دخالت دارند ولی در سایر دعاوی مانند دعاوی کیفری و ملکی، جرایم و مسائل مالی دخالت دارند. رفتارها و خلقیات افراد در روابطشان با هم معمولا دعاوی خانوادگی را ایجاد می کند. پس حوزه فعالیت وکیل خانوادگی مواردی این چنین است. در ادامه چند مورد از دعاوی خانوادگی که افراد به وکیل خانواده مراجعه می کنند را به عنوان مثال ذکر می کنیم.

- مسائلی ناشی از برهم زدن نامزدی و خسارات وارده ناشی از آن 

- عقد دائم و صیغه و مسائل مربوط به آن

- شروط ضمن عقد 

- ازدواج مجدد و مشکلاتی ناشی از آن 

- مسائل مربوط به جهیزیه و مهریه 

- نفقه زوجه و عدم پرداخت آن 

- طلاق 

- حضانت و ملاقات طفل 

- مسائل مربوط به اهدای جنین و تغییر جنسیت

وظایف وکیل خانواده

پس از ارائه تعریفی از وکیل خانواده و آشنایی با دعاوی خانوادگی لازم است تا با وظایف یک وکیل خانواده خوب آشنا شویم. 

* بهترین وکیل خانواده کسی است که در ابتدا با مطالعه و بررسی دقیق پرونده موکل خود با ابعاد مختلف آن و خواسته موکلش آشنا شود. حال لازم است تا با تمام وجود از موکل خود دفاع کند و تمام ابعاد پرونده را همزمان مدیریت کند. برای مثال پرونده ای که در آن خانمی خواهان دریافت مهریه خود و گرفتن حضانت فرزندش است. یک وکیل خانواده خوب هر دو موضوع را به صورت همزمان هندل می کند.

* از دیگر وظایف وکیل خانواده این است که روند کاری پرونده را به صورت مرتب به موکل خود گزارش دهد. لازم است تا ایشان به طور کامل جزییات و حکم دادگاه و هر آنچه به پرونده مربوط است را به موکل یا همان افراد درگیر در دعاوی خانوادگی توضیح دهند.

* از ویژگی های مهم یک وکیل خانواده خوب، این است که امانت دار باشد و اسرار موکل خود را با هیچ فردی بازگو نکند. همچنین، وظایف ایشان اقتضا می کند تا به هیچ وجه با طرف مقابل پرونده خود تبانی نکند و به جز موارد ضروری و لازم پرونده با او در ارتباط نباشد. 

* با توجه به اهمیت مسائل خانوادگی و حفظ کانون خانواده، بهترین وکیل خانواده کسی است که نهایت تلاش خود را به کار گیرد تا صلح و دوستی را بین افراد درگیر در دعاوی برقرار کند. صرفا توجه به مسائل مالی بدون توجه به اهمیت حل مسائل خانوادگی، تا حدودی غیر اخلاقی محسوب می شود و به وجدان وکیل بستگی دارد.

هزینه وکیل خانواده

در رابطه با هزینه وکیل خانواده باید گفت که این میزان با توجه به تجربه، مهارت و توانایی وکیل و همچنین نوع پرونده بسیار متغیر است. برخی از پرونده ها دارای سختی های زیادی در قسمت های روند کاری خود هستند و این موضوع مستلزم تلاش و وقت بیشتری از وکیل است، پس طبیعی است که قرارداد مالی سنگین تری هم داشته باشند. برای مثال می توان گفت که هزینه پرونده های طلاق از سمت زن، بخاطر قوانین کشور ما سخت تر از طلاق از سمت مرد است. 

شما می توانید با سرچ کردن لیست بهترین وکیل خانواده در تهران را بیابید و با مشاوره از آن ها مبلغ دریافتی را مشخص کنید.

کلام آخر

 

دعاوی خانوادگی برای بررسی و پیش روی پرونده نیازمند یک وکیل خانواده خوب هستند. وکیل های بسیاری وجود دارند ولی پیشنهاد ما به شما این است که بهترین وکیل خانواده در تهران را انتخاب کنید تا با خیال راحت، پرونده را به ایشان بسپارید و احتمال پیروزی شما در دادگاه بیشتر باشد. زیرا، شغل وکالت به گونه ای است که تبحر و تخصص وکیل نقش زیادی در روند پرونده دارد. دقت کنید که هزینه وکیل خانواده بسته به پرونده و وکیلی که انتخاب می کنید، بسیار متغیر است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن