حقوق زن در طلاق از طرف مرد

مقوله طلاق یکی از مواردی است که در دادگاه ها و مراجع قضایی مطرح می شود و با توجه اینکه از سوی کدام یک از زوجین

توسط ABTINNEWS در 3 بهمن 1400

مقوله طلاق یکی از مواردی است که در دادگاه ها و مراجع قضایی مطرح می شود و با توجه اینکه از سوی کدام یک از زوجین درخواست شده، می تواند شرایط مختلفی داشته باشد. ما در این مطلب قصد داریم درخواست طلاق از طرف مرد و حقوق زن در این نوع طلاق را بررسی کنیم. 

مراحل طلاق از طرف مرد

در اولین مرحله، مرد باید تصمیم قطعی خود را برای طلاق همسرش گرفته باشد. 

در مرحله بعدی برای ارائه درخواست طلاق از طرف زوج، باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق ثبت شود. در صورتی که مرد برای خود وکیل انتخاب کرده باشد، مدارک لازم را به او تحویل داده و از آن پس مراحل طلاق توسط توسط وکیل دنبال خواهد شد. 

بعد از اینکه پرونده طلاق به جریان بیفتد، در جلسات دادگاه به صورت کامل مشخص می شود که مرد باید چه مقدار از حق و حقوق زن را پرداخت کرده، و نحوه پرداخت باید به چه صورت باشد. 

با تشکیل جلسات داوری و مشخص شدن نحوه و میزان پرداخت حقوق زن از طرف مرد، نهایتا صیغه طلاق جاری شده و مهر طلاق در شناسنامه ثبت می شود. در تمام مراحل، نیازی به حضور مرد نخواهد بود و فقط حضور وکیل برای دنبال کردن روال دادگاه کافی می باشد.  

از آنجایی که مرد برای طلاق اقدام کرده است، پس تمام هزینه های مربوط به طلاق هم باید از سوی مرد پرداخت شود. به طور کلی، هزینه طلاق از طرف مرد مجموعی از هزینه های مربوط به هرکدام از مراحل بالا، به علاوه حق الوکاله یا همان دستمزد وکیل خواهد بود. 

مدارک لازم برای طلاق از زوج (مرد)

  1. اصل سند ازدواج

  2. اصل شناسنامه مرد

  3. کپی کارت ملی مرد

نکته: در صورتی که مرد امکان دسترسی به اصل سند ازدواج را نداشته باشد، می تواند رونوشت آن را از دفترخانه ای که عقد نکاح در آن منعقد شده دریافت نماید. 

مزایای مراجعه به وکیل برای ارائه درخواست طلاق از طرف مرد

مرد برای ثبت درخواست طلاق هیچ الزامی به اخذ وکیل نخواهد داشت، اما اینکه امور حقوقی همچون طلاق به یک فرد متخصص و ماهر سپرده شود با مزایایی همراه است که عبارتند از:

  • انجام تمام مراحل طلاق و ثبت نهایی آن در نهایتا 5 ماه

  • عدم نیاز به مراجعه حضوری مرد در دادگاه

  • عدم نیاز به مراجعه حضوری مرد در جلسات داوری

  • تعیین بهترین و منصفانه ترین روش برای پرداخت حقوق زن

  • اجرای صیغه طلاق بدون نیاز به حضور مرد

حقوق زن در صورت ارائه درخواست طلاق از طرف مرد

در صورت ارائه درخواست طلاق از طرف مرد، زن حق و حقوقی خواهد داشت که در ادامه بررسی می شوند: 

1 – مهریه

هنگام عقد نکاح، مرد باید مالی را تحت عنوان مهریه به همسر خود بپردازد و یا اینکه مکلف به پرداخت آن خواهد شد. مهریه می تواند به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد؛ عندالمطالبه یعنی تحت هر شرایطی باید به زن پرداخته شود، اما عندالاستطاعه یعنی زن ابتدا باید توان مالی مرد را ثابت کند. 

اولین حقوقی که در هر نوع طلاق به آن پرداخته می شود مهریه است. حتی در صورتی که طلاق از طرف مرد درخواست شده باشد، بازهم امکان درخواست پرداخت مهریه به صورت اقساط وجود دارد. یعنی ارائه درخواست طلاق توسط مرد هیچ منافاتی با پرداخت اقساطی مهریه نخواهد داشت. 

2 – نفقه

نفقه به تمام نیازهای متعارف زن گفته می شود که باید توسط شوهر پرداخته شود. این نیازها عبارتند از مسکن، پوشاک، اثاث منزل، هزینه های بهداشتی و درمانی و هر مورد دیگری که برای زندگی نیاز است. در هنگام طلاق از طرف زوج، دادگاه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زن و درآمد مرد، میزان نفقه را تعیین خواهد کرد و مرد باید تمام این میزان را پرداخت کند. 

3 – اجرت المثل

اگر مرد درخواست طلاق دهد، باید اجرت المثل زن را پرداخت کند. اجرت المثل یعنی هزینه ای که زن برای انجام کارهای منزل و شیر دادن به فرزندان از مرد دریافت می کند. دادگاه میزان اجرت المثل را با توجه به مسئولیت زن در منزل و سال هایی که زن و شوهر با هم زندگی کرده اند تعیین می کند. 

4 – حق تنصیف اموال

یکی از شروط ضمن عقد که در سند ازدواج هم به ثبت می رسد، شرط تنصیف اموال مرد می باشد. براساس این شرط، درصورت درخواست طلاق از طرف مرد، زن می تواند نصف اموالی که مرد در طول زندگی زناشویی با او به دست آورده را توقیف کند. البته این شرط درصورتی قابل اجرا می باشد که علت تقاضای طلاق مربوط به تخلف زن از وظایف همسری یا اخلاق و رفتار ناشایست او نباشد.

https://www.tinn.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-2/237148-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D9%81-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C

نحوه پرداخت حقوق زن در طلاق از طرف مرد

بعد از اینکه تمام جلسات دادگاه تشکیل شده و دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر نمود، مرد یا وکیل رسمی او باید تا نهایتا 3 ماه این گواهی را به دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق تحویل دهند. دفترخانه با توجه به مدارک لازم صیغه طلاق را جاری کرده و طلاق را ثبت می کند. یکی از این مدارک، ارائه گواهی مربوط به پرداخت حقوق مالی زن و رسید آن، و یا ارائه گواهی صدور حکم اعسار می باشد. یعنی مرد تا قبل از ثبت طلاق باید تمام حق و حقوق مالی زن را پرداخت کرده و یا متعهد شود که در بازه های زمانی مشخص، حقوق مالی زن را به صورت اقساطی پرداخت کند. 

در صورتی که قرار باشد مرد مهریه و سایر حقوق زن را به صورت اقساطی پرداخت کند، باید در هر قسط رسید آن را به دادگاه مربوطه تحویل دهد. 

حضانت فرزندان در طلاق از طرف مرد

در صورت تقاضای طلاق از طرف مرد، حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی با مادر خواهد بود. بعد از آن، حضانت فرزند دختر تا 9 سالگی و حضانت فرزند پسر تا 15 سالگی با پدرشان است. دختران بعد از 9 سالگی و پسران بعد از 15 سالگی از سن حضانت خارج می شوند و می توانند با توجه به میل خود با پدر یا مادرشان زندگی کنند. 

 

نفقه فرزندان هم فارغ از اینکه حضانتشان با چه کسی باشد بر عهده پدر خواهد بود. 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن