قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت

قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشتاز آن جایی که ماموریت وزارت بهداشت، تامین بهداشت و درمان برای تمامی افراد كشور

توسط ABTINNEWS در 29 آذر 1399

قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت


از آن جایی که ماموریت وزارت بهداشت، تامین بهداشت و درمان برای تمامی افراد كشور به وسیله ی تعميم و گسترش خدمات بهداشتي، درماني و آموزشي می باشد و از جمله اهداف این وزارت خانه دستیابی هر چه بهتر و بیشتر همه ی افراد جامعه به امکانات درمانی و نیز تامین نیاز های این بخش از طریق دریافت مشارکت ها و سرمایه گذاری های بخش خصوصی می باشد، همواره قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت یکی از پرسش های اصلی آحاد مردم و مراکز درمانی می باشد. بورس کالای پزشکی نواب کجاست ؟ /p>

چرا که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به عنوان مرجع ذی صلاح بایستی علاوه بر نظارت بر سلامت کالا های مختلف این حوزه، قیمت های آن ها را نیز تعیین نماید.


بنابراین در این نوشتار از سدان مد قصد داریم تا اطلاعات مفیدی را در خصوص قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به شما ارارئه نماییم.


وزارت بهداشت مرجع اصلی تعیین قیمت تجهیزات پزشکی می باشد


اگر چه در سال های اخیر به دلیل عدم شفافیت وظایف سازمان های مختلف، تداخلاتی میان وظایف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وجود داشت اما خوشبختانه موضوعات مربوط به این حوزه در سال 96 به صورت دقیق توسط مجلس بررسی گردید و در نهایت وزارت بهداشت به عنوان مرجع اصلی قیمت گذاری تجهیزات پزشکی تعیین شد.


همچنین اگر چه سابق بر این گفته می شد که برخی از ملزومات پزشکی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت گذاری می شوند و ابهاماتی در این خصوص وجود داشت اما امروزه با یکپارچه سازی و تعیین وظایف هر سازمان، قیمت گذاری تجهیزات پزشکی بر عهده ی وزارت بهداشت گذاشته شده و این وزارت خانه نیز به کمک سازمان غذا و دارو تلاش می کند تا قیمت های تجهیزات پزشکی را به صورت دقیق تعیین نماید.


از آذر ماه سال 1398عموم مردم و مراکز درمانی مختلف می توانند برای استعلام قیمت بی شاز 70 هزار قلم کالای مختلف از تجهیزات و ملزومات پزشکی می توانند با مراجعه به پورتال اداره کل تجهیزات پزشکی یا آی مد از قیمت های مصوب این وزارت اطلاع پیدا نمایند.


استعلام قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت چه فوایدی دارد؟


همانطور که می دانید اطلاع از قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت می تواند از پرداخت هزینه های بالا توسط شما جلوگیری نموده و شما را با قیمت های مصوب این سازمان آشنا نماید. درواقع شما با اطلاع از قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت می توانید دست سود جویان حوزه ی سلامت را کوتاه نموده و با اطلاع از قیمت های تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود، آن ها را با قیمت های مصوب خریداری نمایید.


توجه کنید که قیمت های مصوب برای عموم مردم یا مصرف کننده یا قیمت های مصوب برای مراکز متفاوت بوده و چه ان که شما به عنوان یک شرکت توزیع و عرضه ی تجهیزات پزشکی فعالیت داشته باشید و چه ان که به عنوان یک مصرف کننده ی خانگی قصد خرید تجهیزات پزشکی را داشته باشید می توانید از پرداخت هزینه های بالا خودداری کرده و تنها قیمت های اعلام شده توسط این سازمان را برای تجهیزات مورد نیاز خود پرداخت نمایید.


نحوه استعلام قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت


برای استعلام قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت مراحل زیر را دنبال نمایید:



  1. سربرگ استعلام را در قسمت بالای صفحه سایت اداره کل تجهیزات پزشکی پیدا کنید.

  2. براساس این که شما مصرف کننده خانگی هستید و یا قصد خرید تجهیزات پزشکی برای مرکز درمانی را دارید یکی از گزینه های قیمت تجهیزات مصرفی مورد تائید جهت مراکز و یا قیمت تجهیزات مصرفی جهت عموم مردم را انتخاب نمایید.

  3. در میان گزینه های جستجو، حداقل یکی از موارد نام نمایندگی، نام کالا، کد UMDNS و یا کد IRC را در قسمت های مربوطه وارد نمایید.

  4. پس از درج تصویر مشاهده شده، گزینه ی جستجو را انتخاب کنید.

  5. در این قسمت شما می توانید جدولی از کالای مورد نیاز خود را به همراه نام انگلیسی و فارسی کالا، کمپانی و کشور سازنده و نام نمایندگی را مشاهده نمایید.

  6. همچنین با دریافت خروجی اکسل با کد IRC یا بدون این کد که در پایین همین صفحه قابل مشاهده است، می توانید قیمت های انواع مختلف تجهیزات پزشکی جستجو شده را مشاهده نمایید.


به طور مثال شما می توانید برای استعلام قیمت دستگاه سمعک، گروه اصلی کالای پزشکی را بر روی تجهیزات پزشکی تعیین نموده و پس از وارد کردن نام کالا به عنوان سمعک و نوع شرکت وارد کننده یا تولید کننده و سپس ثبت کد تصویر مربوطه و کلیک بر روی گزینه ی جستجو، انواع دستگاه های سمعک وارد شده و یا تولید شده را براساس قیمت های مصوب وزارت بهداشت مشاهده نمایید.


همچنین توجه کنید که قیمت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به طور مثال قیمت سمعک ها براساس نوع مدل آن ها و البته کشور و کمپانی سازنده، قیمت گذاری شده اند و به صورت ریالی در قسمت مربوطه درج شده اند. همچنین قیمت این کالای پزشکی در 2 ستون مجزا که یکی قیمت فروش شرکت وارد کننده و دیگری قیمت برای توزیع و عرضه می باشد، برای استفاده در اختیار عموم قرار می گیرد.


در صورت مغایرت قیمت ها برای ثبت شکایت چه کنیم؟


بازرسان اداره کل تجهیزات پزشکی، سازمان تعزیرات و نیز سازمان حمایت از مصرف کنندگان به طور مرتب بازار تجهیزات پزشکی کشور را رصد کرده و برای کنترل قیمت ها نظارت های دقیقی بر روی آن ها اعمال می شود. اما در هر صورت همواره افراد سودجو در تمام اقشار وجود داشته و چنانچه در هر جای ایران با این افراد مواجه شدید می توانید برای شکایت از قیمت ها به 2 روش اقدام نمایید:



  • ثبت شکایت از طریق تماس تلفنی

  • ثبت شکایت از طریق سامانه


در خصوص چگونگی یا نحوه شکایت از قیمت تجهیزات پزشکی خاطر نشان می کنیم که خوشبختانه امروزه براساس تصمیماتی که اداره کل تجهیزات پزشکی اتخاذ نموده است، معاونت غذا و دارو در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور موظف شده اند تا با نظارت ها و بازرسی های دوره ای در استان ها و مناطق خود، ثبات قیمت تجهیزات پزشکی را سبب شده و دست سودجویان این حوزه را کوتاه نمایند.


 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن