شاخ به شاخ سانتافه و تویوتا راو 4

متنی که می‌خوانید مقایسه دو خودروی محبوب هیوندای سانتافه و تویوتا راو 4 از جنبه‌های مختلف ظاهری، رفاهی، فنی و ایمنی است که قرار است در آن به همه چیز در مورد سانتافه، قدبلند چشم بادامی و تویوتا راو 4 ژاپنی بپردازیم. تویوتا راو 4 که اهل ژاپن است از زمان تولد در سال 1994 تاکنون تغییرات زیادی را به خود دیده است. آخرین نسخه این خودرو که نسل چهارم تویوتا راو 4 محسوب می‌شود در سال 2013 به بازار معرفی‌شده و در سال 2016 با یک تغییر ظاهری کوچک نسخه فیس‌لیفت آن به بازار آمد. ظ هیوندای سانتافه که تا سال 2017 در کره تولید می‌شد، در سه نسل معرفی شده و توانست در بازارهای جهانی اسم‌ورسم خوبی به هم بزند. باوجوداینکه این دو خودرو در بازارهای جهانی جزء خودروهای میان رده محسوب می‌شوند، در کشور ما نام آن‌ها در فهرست خودروهای لوکس قرار گرفته است. برای خرید یا دریافت خدمات پس از فروش هیوندای سانتافه باید به شرکت آسان‌موتور و تویوتا راو 4 به شرکت ایرتویا مراجعه کنید. طراحی از دید کلی تویوتا راو 4 با استفاده از چراغ‌های مثلثی نوک‌تیز و جلوپنجره کوچک در نمای جلویی دارای یک ترکیب اسپرت است. اما ظرافت به‌کاررفته در طراحی نمای جانبی این خودرو بیشتر است. اسپویلر عقب، اندازه چراغ‌ها، فرم سپر و خط اتصال میان چراغ عقب و جلوی تویوتا راو 4 به ظرافت ظاهری آن در نمای جانبی افزوده است. نمای پشتی خودرو نیز هماهنگی خوبی با سایر اجزای بیرونی آن دارد. هیوندای سانتافه در تمامی نماها یک خودروی اسپرت و اروپایی به نظر می‌رسد. استفاده از جلوپنجره شش‌ضلعی در کنار چراغ‌های زاویه‌دار و آرم هیوندای در نمای جلویی، فرم جذاب پنجره‌ها و خطوط حجم دهنده اطراف درها در نمای جانبی، چراغ‌های نسبتا بزرگ، محل قرارگیری اگزوز و استفاده از خطوط مستقیم در نمای پشتی همگی در اسپرت و اروپایی به نظر رسیدن طراحی خارجی هیوندای سانتافه ایفای نقش می‌کنند. باوجوداینکه مواد به‌کاررفته در ساخت کابین تویوتا راو 4 باکیفیت‌تر از هیوندای سانتافه است، طراحی داخلی قدیمی و ساده آن با توجه به قیمت تمام‌شده نسبت به رقبا تقریبا ناامیدکننده به نظر می‌رسد. بااین‌وجود این خودرو با تنظیم خوابیده صندلی‌های عقب توانسته فضای داخلی مناسبی را در اختیار چهار سرنشین قرار دهد. استفاده از اشکال زاویه‌دار در طراحی داخل کابین هیوندای سانتافه همچنان حرف اول را میزند. هنگامی‌که وارد اتاقک هیوندای سانتافه می‌شوید، به‌کارگیری خلاقانه اشکال غیر هندسی و زوایای تیز چشمان شما را خیره می‌کنند ممکن است در نگاه اول این طراحی کمی شلوغ به نظر برسد. فضاسازی داخلی هیوندای سانتافه با سه ردیف صندلی و صندوق‌عقب بزرگ به‌عنوان یک خودروی خانوادگی عالی به نظر می‌رسد. همچنین دسترسی به دکمه‌های کنترلی بسیار آسان بوده و ازنظر علم ارگونومی طراحی داخلی هیوندای سانتافه قابل‌قبول است. امکانات رفاهی همان‌طور که گفته شد در حال حاضر تیپ‌های مختلفی از تویوتا راو 4 و هیوندای سانتافه در بازار ایران موجود است که هرکدام از آن‌ها با توجه به سال ساخت خود امکانات متفاوتی دارند. امکاناتی همانند چراغ‌های زنون، اتولایت، دی‌لایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، سیستم صوتی با شش بلندگو و قابلیت پخش CD و MP3 با ورودی‌های USB، AUX و iPad، صفحه‌نمایش لمسی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده هشت‌حالته برقی، سنسور فشار باد تایر و حسگر پارک جلو و عقب در هر دو خودرو مشترک است. بااین‌حال هیوندای سانتافه با به‌کارگیری امکانات پیشرفته‌تر همچون چراغ بدرقه و خوشامدگویی، تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغ، چراغ چرخشی در پیچ، آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن، گرم‌کن صندلی برای چهار سرنشین، تنظیم برقی گودی کمر، صندلی‌های مجهز به حافظه، نمایشگر صفحه کیلومتر، سیستم ورود و استارت بدون کلید و سنسور باران توانسته است برنده این بخش از رقابت باشد. مشخصات فنی حجم موتور هر دو خودرو حدود 2.5 لیتر بوده و هر دو از نوع چهار سیلندر 16 سوپاپه هستند. پیشرانه تویوتا راو 4 می‌تواند تا 177 اسب بخار قدرت و 233 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این در حالی است که قدرت تولیدشده توسط هیوندای سانتافه 192 اسب بخار و گشتاور آن نیز 245 نیوتن متر است. این قدرت‌ها در هر دو خودرو توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. عملکرد مناسب سیستم تعلیق باعث می‌شود که رانندگی با هر دو خودرو تجربه‌ای دلپذیر و راحت باشد. با استفاده از این پیشرانه تویوتا راو 4 در 9.7 ثانیه شتاب گرفته و می‌تواند تا سرعت 200 کیلومتر بر ساعت بپیماید. این در حالی است که رقیب کره‌ای آن در 11.6 ثانیه از حالت سکون به صد رسیده و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت تویوتا راو 4 در 100 کیلومتر یک سیکل ترکیبی 8.1 لیتر و هیوندای سانتافه با 0.4 لیتر بیشتر عدد 8.5 لیتر را به ثبت رسانده است. ایمنی هر دو خودرو موفق به کسب پنج ستاره از یوروانکپ و NHTSA شده و دارای نشان ایمنی Top Safety Pick + هستند. سیستم‌های ترمز به‌کاررفته در تویوتا راو 4 از نوع EBD، ABS، VSC و ESP هستند. این خودرو دارای شش کیسه هوا در بخش‌های جلویی، جانبی و پرده‌ای بوده و از تجهیزات ایمنی همچون HAC و DAC برخوردار است. هیوندای سانتافه نیز در این بخش بسیار خوب عمل کرده و با هفت کیسه هوا توانسته یک پله از رقیب خود جلو بیفتد. همچنین استفاده از سیستم‌های ترمز TCS، EBD، ABS و ESC در کنار تجهیزات ایمنی و حفاظتی همچون EPB، HAC، VSM و DBC توانسته سطح کیفی این خودرو را تا حد زیادی افزایش دهد. جمع‌بندی تویوتا راو 4 باوجوداینکه پرشتاب‌تر و جمع‌وجورتر از هیوندای سانتافه است، به دلیل فضای داخلی کوچک نمی‌تواند به‌عنوان یک خودروی خانوادگی ایفای نقش کند. این خودرو نسبت به هیوندای سانتافه استهلاک کمتری دارد و برای افرادی که هزینه‌های جانبی خودرو برای آن‌ها در اولویت است مناسب‌تر به نظر می‌رسد. اما در دنده‌های سنگین صدای داخل کابین ممکن است کمی آزاردهنده باشد. هیوندای سانتافه نسبت به تویوتا راو 4 ارزان‌تر بوده و امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و فضای داخلی بیشتری را در اختیار خریدار قرار می‌دهد و می‌تواند گزینه مناسبی برای رفت‌وآمدهای درون‌شهری یا مسافرت‌های خانوادگی تلقی شود.  یک نکته دیگر هم که می تواند در انتخاب خرید شما موثر باشد بازار خرید و فروش دست دوم این خودرو هاست که سانتافه از طرفداران بیشتری برخوردار است.