تفاوت سازه بتنی و اسکلت تیر آهن

در ساخت و سازه یک ساختمان باید ملاک های بسیار زیادی را در نظر بگیریم و همه فاکتور ها را بررسی کنیم.همانطور که

توسط ABTINNEWS در 16 اردیبهشت 1400

در ساخت و سازه یک ساختمان باید ملاک های بسیار زیادی را در نظر بگیریم و همه فاکتور ها را بررسی کنیم.همانطور که میدانید برای ساخت و ساز یک خانه از وسیله ها و ابزار های بسیاری استفاده میشود اما یکی از مهمترین ملاک و معیار این است که از سازه های مناسب استفاده کرد.

استفاده از اسکلت فلزی و بتنی همچنان رایج است و هیچ کدام نتوانسته بردیگری ارجعیت داشته باشد. معمولا در ساختمان های بسیاربلند و مرتفع یا برجها از اسکلت فلزی استفاده می کنند چرا که ساخت اسکلت بتنی برای چنین سازه هایی دشوار و بسیار زمانبر است. از طرفی اسکلت بتنی در ساخت تونل ها، پل ها و ساختمان های کوچکتر رایج بیشتر رواج دارد.

ساختمان فلزی محکم تر است یا ساختمان بتنی؟

 

ساختمان اسکلت بتنی

ساختمانی که تیر و ستون های آن از بتن+آرماتور تشکیل شده باشد به ساختمان اسکلت بتنی معروف است. در مهندسی سازه ساختمان بتنی را سازه بتن‌آرمه نیز می نامند. دلیل این نام گذاری این است که در اسکلت بتنی هیچگاه بتن به تنهایی به کار نمی رود بلکه همیشه بتن همراه با آرماتور به کار می رود. چرا ؟ دلیل آن جبران مقاومت کششی پایین بتن است که با آرماتورهای فولادی جبران می شود.

 

باید از سازه های متناسب و درست استفاده کرد که در طول ساخت و ساز دچار مشکل نشود.درست متوجه شده اید سازه ها میتوانند فلزی و یا بتنی باشند و انتخاب یکدام  از ان ها بسیار مهم و حیاتی است.دقت داشته باشید که حتما باید از سازه های پرقدرت استفاده کنید. یکی از متداول ترین سوالاتی که برای مهندسان پیش می آید این است که، از سازه بتنی و یا سازه فلزی استفاده شود؟در ساختمان سازی انتخاب نوع اسکلت سازه همواره یکی از دغدغه های افراد بوده است.در این پست نیز قصد داریم تا توضیح دهیم که مزایای استفاده از سازه بتنی چیست و از طرفی مزایا و یا معایب استفاده از سازه فلزی چیست؟

 

قیمت اسکلت بتنی ساختمان

برآورد هزینه اجرای اسکلت بتنی را می توان با چند فرمول به دست آورد. برای این سازه باید ابتدا هزینه میلگرد را محاسبه کرد. در هر متر مربع به صورت تقریبی 45 کیلوگرم میلگرد نیاز است البته این رقم بسته به موقعیت جغرافیایی ، نوع نقشه ، ابعاد ساختمان و… می تواند کم و زیاد شود.

 

هزینه میلگرد = مساحت زیر بنای ساختمان* میلگرد مصرفی در هر متر مربع * هزینه یک کیلوگرم میلگرد

 

برای به دست آوردن هزینه دستمزد این نوع اسکلت نیز از این روش استفاده می شود:

 

هزینه دستمزد اسکلت بتنی*مساحت زیر بنا = حق الزحمه

 

هزینه خرید و اجرای بتن = قیمت بتن در هر تن *میزان بتن مصرفی به ازای هر متر مربع * زیر بنای ساختمان

مقاومت در برابر زلزله 

معمولا این باورغلط وجود دارد که ساختمان اسکلت فلزی دربرابرزلزله مقاوم تر است و یا برعکس.این ایده اصولا اشتباه است بدین صورت که هم سیستم بتنی و هم سیستم فلزی را می توان برای مقاومت های مختلف طراحی نمود که هردونیز به صورت مورد نظر در زلزله عمل می کند. در حقیقت عامل مهم، طراحی صحیح سازه است. البته لازم به ذکر است که سیستم های اسکلت بتنی به دلیل افزایش وزن سازه، در زلزله، نیروی بیشتری را متحمل می شوند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن