برگزیده استراتژی بهینه سازی

آمایش سرزمین، شهرهای جدید و استراتژی بهینه‌سازی مصرف انرژی پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز

سازمان ها در جهت بهینه سازی فرایندهای خرید و تدارکات باید از فناوری های دیجیتال استفاده کنند و برای تصمیم گیری بهتر داده ها را تحلیل وبررسی کنند. همچنین هماهنگی بین بخش های مالی، انبارداری، تولید و به طور کلی یکپارچه سازی فرایندها برای جلوگیری از اتلاف منابع، لازم و ضروری می باشد. مثلا زمانی که از هوش مصنوعی در خطوط تولید استفاده می‌شود، بسیاری از خطاهای انسانی کاهش می‌یابند. سازمان‌ها با بهینه‌سازی این فرایند، رضایت مشتری را افزایش داده و هزینه‌های لجستیکی را کاهش می‌دهند. به‌عنوان مثال استفاده از سیستم‌های مدیریت انبار دیجیتال، ارسال سفارش‌ها را سریع‌تر می‌کند.

از یک تخته یا برد – چه الکترونیکی و چه فیزیکی – برای مشخص کردن مراحل فرایندهایی که در حال حاضر برای ارائه خدمات استفاده می‌کنید، بهره ببرید. استراتژی منبع یابی IKEA اولویت بندی می کند مواد پایدارمانند چوب تهیه شده مسئولانه و تعهد به مقرون به صرفه بودن. تلاش‌های آن با مدل اقتصاد دایره‌ای‌اش، که بر قابلیت بازیافت و استفاده مجدد تاکید دارد، همسو می‌شوند. همکاری با تامین‌کنندگان، نوآوری را تقویت می‌کند و قابلیت اطمینان را تضمین می‌کند و یک موقعیت برد-برد برای همه طرف‌های درگیر ایجاد می‌کند. در راستای شرح و بسط بیشتر این الگوریتم و بررسی موارد مهم زیرشاخه آن؛ فایلی را در قالب پاورپوینت آماده نموده و در دسترس شما عزیزان قرار داده‌ایم.

Harvard Business School به کاربرد اصول ناب (Lean) در صنایع مختلف تأکید می‌ورزد و طرفدار یک بررسی جامع از فرایندهاست که کل سازمان را به‌عنوان یک واحد در نظر می‌گیرد نه بخش‌های جداگانه. رویکرد بهینه‌سازی فرایند کسب‌وکار DMADV بر افزایش سطوح کیفیت حتی پس از یک ابتکار بهینه‌سازی قبلی تمرکز دارد. مدیر ارشد فناوری اطلاعات به خوبی این موضوع را درک می‌کند، زیرا هرچه کارها روان‌تر پیش بروند، کارکنان می‌توانند بهره‌وری بیشتری داشته باشند. استفاده از ابزارهای تحلیل داده به کسب‌ و کارها کمک می‌کند تا فرصت‌ها را شناسایی و تهدیدها را پیش‌بینی کنند. دیجیتالی‌سازی یکی از مهم‌ترین ابزارهای بهینه‌سازی کسب‌ و کار است که می‌تواند تمامی جنبه‌های سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. برای تغییر استراتژی منبع یابی خود آماده اید؟ تماس بگیرید حمل و نقل بین المللی فوق العاده برای راه حل های سفارشی که شما را با تامین کنندگان قابل اعتماد و اخلاقی در سراسر جهان مرتبط می کند.

بسته به نوع، استراتژی می‌تواند به حفظ مشتریان، افزایش سهم بازار، کاهش هزینه‌های عملیاتی، بهینه‌سازی فرآیندهای داخلی یا افزایش سود کمک کند. بنابراین پیش از تصمیم‌گیری برای انتخاب استراتژی مناسب سازمان خود، بهتر است با مزایا و رویکردهای انواع استراتژی آشنا شوید. در این مطلب علاوه بر معرفی دوازده مدل استراتژی مختلف، به اهمیت شناخت انواع آن و نحوه مدیریت استراتژی‌ها خواهیم پرداخت. به‌طور کلی، طراحی و مدیریت استراتژی‌های پایدار برای سازمان‌هایی که به دنبال حفظ مزایای رقابتی در بازار روزافزون آگاه به محیط زیست هستند، ضروری است. با ادغام پایداری در چارچوب‌های استراتژیک اساسی خود، سازمان‌ها می‌توانند دوام بلندمدت و موفقیت عملیاتی خود را تأمین کنند در حالی که به بهبود جامعه و محیط زیست نیز کمک می‌کنند. تأکید بر مشارکت ذینفعان، پایبندی به چارچوب «سه‌گانه زیرخط» و فرهنگ کلی نوآوری به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد کهبه چالش‌های متعدد زمان معاصر غلبه کنند و زمینه‌ساز آینده‌ای پایدار شوند.

با رابط کاربری آسان، ویژگی‌های قدرتمند، و صرفه اقتصادی، به کسب‌وکارها کمک ‌کند تا فرایندهای خود را ساده‌سازی کنند، بهره‌وری را افزایش دهند، در زمان صرفه‌جویی کنند و پاسخ‌گویی به مشتریان را تضمین کنند. منبع یابی استراتژیک یک استراتژی تدارکاتی است که کارایی هزینه، همکاری تامین کنندگان و پایداری را برای دستیابی به اهداف بلندمدت تجاری در اولویت قرار می دهد. الگوریتم بهینه سازی وال ها یا نهنگ WOA یکی الگوریتم های بهینه سازی الهام گرفته شده از طبیعت و مبتنی بر جمعیت است که از رفتار شکار نوع خاصی از وال‌ها یا نهنگ‌ها که به نهنگ های گوژپشت معروف هستند الهام گرفته شده است. این الگوریتم توسط سید علی میرجلیلی (Seyedali Mirjalili) در سال ۲۰۱۶ در مقاله The Whale Optimization Algorithm در ژورنال Advances in Engineering Software پایگاه علمی Elsevier ارائه شده است. الگوریتم ­های فراابتکاری الگوریتم‌هایی هستند که با الهام از طبیعت، فیزیک و انسان طراحی شده‌­اند و در حل بسیاری از مسایل بهینه­ سازی استفاده می­‌شوند. معمولاً از الگوریتم­‌های فراابتکاری در ترکیب با سایر الگوریتم­‌ها، جهت رسیدن به جواب بهینه یا خروج از وضعیت جواب بهینه محلی استفاده می­‌گردد.

شهرها در نقاطی قرار می‌گرفتند که طبیعت به دلایل مختلف کمترین قدرت را در آسیب رساندن به آن‌ها داشته باشد. از این رو استفاده از مطالعات انسان‌شناسی تاریخی برای مکان‌یابی‌ها با توجه به این نکته می‌تواند مفید باشد. در یک بعد دیگر، ملاحظات اقتصادی و تکنولوژیک قرار می‌گیرند که امکان‌پذیری و اقتصادی بودن نیست هزینه/ درآمد را در برنامه توسعه شامل می‌شوند. در میان امکانات اقتصادی مسأله توانایی جذب سرمایه و مسأله وجود زیر ساخت‌های ضروری به ویژه امکانات حمل و نقلی باید مطرح گردد. برای مثال، در الگوریتم‌ های گرادیان نزولی، مقدار نرخ یادگیری یکی از پارامتر های کلیدی است که اگر به درستی تنظیم نشود، میتواند به ناتوانی الگوریتم در همگرا شدن یا رسیدن به جواب‌ های دقیق منجر شود.

در پکیج آموزشی منتشر شده، شما می‌توانید تئوری و مفاهیم مرتبط با الگوریتم گرگ خاکستری را به‌صورت فیلم آموزشی بطور کامل یاد بگیرید. در این فیلم آموزشی پس از بیان مفاهیم و مدل سازی حل مسئله، الگوریتم در زبان پایتون پیاده سازی شده است. برای تهیه این مجموعه می‌توانید روی لینک زیر کلیک کرده و پس از خریداری آن را دانلود کنید. در آغاز الگوریتم، تعدادی از افراد به‌عنوان جمعیت اولیه و معمولاً به‌صورت تصادفی ساخته‌شده و معیاری از کیفیت به نام تابع هدف یا برازندگی برای تک تک آن‌ها ارزیابی می‌شود. اگر شرط رسیدن به جواب برقرار نباشد (به جواب بهینه نرسیده باشیم)، نسل بعدی با انتخاب والدین بر اساس میزان برازندگی آن‌ها تولید می‌شود. در طی سال های اخیر الگوریتم های زیادی برای بهینه سازی مطرح شده است که بر پایه رفتارهای طبیعت و رفتارهای اجتماعی عمل می‌کنند.

در چنین شهرهایی‌آنچه در زمینه مدیریت انرژی قابل انجام است پیش ازهر چیز، نوعی تمرکززدایی درونی است. به نحوی که هر ناحیه دارای نوعی بافت زنده و چند کارکردی باشد تا به این ترتیب بتوان تعداد و طول زمانی/ مکانی سفرها را به حداقل ممکن رساند. هماهنگ کردن این بافت‌ها با شبکه‌های موثر ارتباطی نیز می‌تواند قدمی موثر برای کاهش سفرها و به این ترتیب کاهش مصرف انرژی و‌آلودگی محیط زیست باشد. ممنوعیت مطلق تردد در مراکز شهرها که در بسیاری از کشورهای اروپایی این مراکز را به فضاهایی سرسبز و دلپذیر برای مردم تبدیل کرده است. دربارۀ ممنوعیت‌های نسبی ترافیک در مراکز شهرهای بزرگ نظیر آنچه در تهران وجود دارد.

به‌عنوان مثال سازمان ممکن است با اتخاذ استراتژی تحولی، شبکه فناوری خود را کاملاً تغییر دهد. ارزیابی چرخه عمر (LCA) به‌عنوان ابزاری جامع برای ارزیابی تأثیرات زیست‌محیطی مرتبط با یک محصول در طول چرخه عمر خود عمل می‌کند، از جمله هر مرحله از استخراج مواد اولیه تا تولید، توزیع، استفاده و در نهایت دورریزی. این مرحله نیازمند خطوط ارتباطی واضح، آموزش جامع کارکنان و تخصیص راهبردی منابع است تا اطمینان حاصل شود که تمام ذینفعان هماهنگ بوده و آماده هستند تا با پارادایم‌های جدید عملیاتی درگیر شوند. سازمان‌ها باید اهداف پایدار واضح و قابل اندازه‌گیری تعریف کنند که با اصول پایداری هم‌راستا باشند. این اهداف باید با مأموریت کلی سازمان همسو بوده و به «SDGs» جهانی ملحق شوند و به این ترتیب پایداری را در بافت اصلی مدل کسب‌وکار ادغام کنند.

مرحله برنامه‌ریزی اولین گام در روش PDSA است و هدف اصلی آن، تعریف واضح اهداف و حذف هرگونه ابهام است. کانبان با ارائه اطلاعات لازم به تیم‌ها برای اولویت‌بندی، انجام کارها و اتمام وظایف با حداقل نظارت، کارآمد است. این روش به جای گزارش‌های مکرر وضعیت و پیشرفت، تمرکز تیم‌ها را بر انجام تخصصی وظایفشان حفظ می‌کند. حمل و نقل بین المللی سوپر (SIS) یک حمل و نقل بار پیشرو در چین است که متخصص در حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل با کامیون جاده ای، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل سریع FBA، حمل و نقل DDP است. تویوتا به موقع (JIT) استراتژی موجودی، ضایعات را با تامین منابع تنها در صورت نیاز به حداقل می رساند. چنان‌چه خواستار داشتن ارائه‌ای بی‌نقص و جذاب در رابطه با این الگوریتم بودید؛ فایل آماده موجود را مد نظر قرار دهید.

هنگامی که کارمندان احساس ارزشمندی، انگیزه و تعهد کنند، با اشتیاق بیشتری به انجام وظایف خود می‌پردازند و خلاقیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. انگیزش نه‌تنها منجر به افزایش بهره‌وری فردی می‌شود، بلکه به بهبود همکاری تیمی و افزایش کیفیت کار نیز کمک می‌کند. کارمندان باانگیزه‌، وفاداری بیشتری به سازمان نشان می‌دهند و کمتر تمایل به ترک آن دارند؛ بنابراین، سرمایه‌گذاری در انگیزش کارکنان، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و سودآور در راستای اجرای استراتژی‌های بهبود بهره‌وری است. سازمان‌ها می‌توانند با آموزش مستمر کارکنان و نظارت بر فرایندها فرهنگی از کیفیت را پرورش دهند، که نه‌تنها کارایی را افزایش می‌دهد بلکه اعتماد و رضایت مشتری را نیز تقویت می‌کند. براساس مطالعه‌ای از Quality Assurance Journal، سازمان‌هایی که به مدیریت کیفیت عالی اهمیت می‌دهند، رابطه‌ای واضح با وفاداری مشتری و رقابت‌پذیری در بازار مشاهده می‌کنند.

تمام ذرات دارای مقادیر تناسب هستند که توسط تابع تناسب برای بهینه سازی ارزیابی می‌شوند و دارای سرعت‌هایی هستند که پرواز ذرات را هدایت می‌کنند. تعریف هوشمندی نیز عبارت است از قدرت حل مسائل مشکل؛ بنابراین هوشمندی به حل مناسب مسائل بهینه‌سازی ترکیبی منجر می‌شود. در این مرحله، یک مسئله‌ی تصمیم ­گیری، همراه با یک ساختار کلی از آن تعریف می‌شود. این ساختار کلی ممکن است خیلی دقیق نباشد اما وضعیت کلی مسئله را، که شامل فاکتورهای ورودی و خروجی و اهداف مسئله است، بیان می­‌کند. شفاف­ سازی و ساختاردهی به مسئله، ممکن است برای بسیاری از مسایل بهینه­ سازی، کاری پیچیده باشد. در بخش فیلم و دوره آموزشی به مباحث مختلفی ازجمله آموزش برنامه‌نویسی، الگوریتم بهینه‌سازی (الگوریتم ژنتیک، الگوریتم PSO، الگوریتم گرگ خاکستری، الگوریتم MFO و سایر موارد)، آموزش شبکه، صنایع غذایی و آموزش‌های پایه پرداخته می‌شود.

اگر مسئله شما چندین هدف مختلف دارد، انتخاب الگوریتم‌ های چندهدفه مانند NSGA-II میتواند بهترین انتخاب باشد. همچنین، برای مسائل مرتبط با یادگیری ماشین و شبکه‌ های عصبی، الگوریتم‌ های گرادیان نزولی ممکن است بهترین نتیجه را برای شما داشته باشند. به‌ طور کلی، این الگوریتم‌ ها در زمینه‌ های پیچیده‌ای که نیاز به تحلیل و تصمیم‌ گیری بهینه دارند، به طور فزاینده‌ای استفاده میشوند. سازمان‌ها غالباً بر دستاوردهای مالی کوتاه‌مدت تأکید می‌کنند و این امر باعث می‌شود که هدف‌های پایداری بلندمدت نادیده گرفته شوند. این تمرکز می‌تواند مانع از تحقق مؤثر استراتژی‌های پایدار شده و تعهد کلی به شیوه‌های مسئولانه را مختل کند. این مقاله از ایوسی (IVSI) به‌دنبال بررسی عمیق‌تری از اصول و روش‌شناسی‌های طراحی و مدیریت استراتژی پایدار است.

در پاسخ باید گفت که پیاده‌سازی زنجیره ارزش پورتر، به معنای تحلیل و بهینه‌سازی فعالیت‌های کلیدی و پشتیبانی سازمان است تا ارزش بیشتری برای مشتریان ایجاد شود. سپس به بررسی نقاط قوت و ضعف هر فعالیت بپردازید و با استفاده از ابزارها و استراتژی‌های مختلف، راهکارهایی برای بهبود ارائه دهید. فناوری در بهینه‌سازی زنجیره ارزش پورتر نقشی کلیدی دارد؛ زیرا با استفاده از نوآوری‌ها و ابزارهای مدرن، فرایندها را سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر می‌کند. این نقش شامل بهبود عملکرد داخلی سازمان، کاهش هزینه‌ها و افزایش توان رقابتی در بازار می‌شود. فناوری علاوه بر بهینه‌سازی عملیات روزمره سازمان، ارتباطات، تولید و حتی مدیریت اطلاعات را نیز به سطح بالاتری می‌برد.

با این کار ریسک حضور در بازار کاهش یافته و قلمرو محصولات شرکت نیز بزرگ‌تر می‌شود. مثلاً شرکتی که به‌صورت تخصصی موبایل تولید می‌کند، با اتخاذ استراتژی تنوع بخش، به بازار لپتاپ و کامپیوتر ورود کرده و در این حوزه نیز محصول تولید می‌کند. مثلاً کسب‌وکاری که لوازم خانگی می‌فروشد، می‌تواند بیمه یا گارانتی اختصاصی خود را با دریافت هزینه بیشتر به مشتریان عرضه کند. بعضی از کسب‌وکارها هم بسته‌ای از محصولات یا خدمات خود را با تخفیف ویژه ارائه می‌کنند تا محصولات کم‌فروش یا کندفروش را از این طریق وارد چرخه مصرف کنند. سفر به سوی پایداری ذاتاً پیچیده است؛ نیاز به تعهدی بی‌چون و چرا، نوآوری مداوم و انعطافی برای سازگاری با یافته‌ها و شرایط جدید دارد. با به‌کارگیری اصول و ابزارهای معرفی‌شده در این مقاله، سازمان‌ها می‌توانند سفر تحولی به سوی پایداری را آغاز کنند و خود را به‌عنوان پیشگامان تغییر در صنایع مربوطه تثبیت نمایند.

علاوه‌بر این، استفاده از فناوری‌های جدید و ابزارهای اتوماسیون برای انجام وظایف تکراری و کاهش خطا، به بهبود بهره‌وری کمک شایانی می‌کند. ایجاد استانداردهای مشخص برای انجام کارها نیز باعث می‌شود که همه کارکنان از یک روش واحد و کارآمد پیروی کنند. با پیاده‌سازی این استراتژی‌های بهبود بهره‌وری، سازمان‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی بهره‌وری خود را افزایش داده و در نتیجه، رقابتی‌تر شوند. به‌طورکلی، با اجرای استراتژی‌های مناسب، می‌توان به افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصولات و خدمات دست یافت. پیاده‌سازی این راهکارها نیازمند تعهد سازمان به یادگیری و تطبیق با تغییرات محیطی است.

روش سیمپلکس از رئوس یک چندوجهی (Polytope) شروع کرده و با حرکت روی مرزهای این چندوجهی، به دنبال یافتن بهینه‌ترین نقطه است. این الگوریتم با بهره‌گیری از ویژگی‌های خاص مسائل خطی، می‌تواند با تعداد تکرارهای نسبتاً کمی به راه‌حل بهینه برسد. در ادامه به ۱۲ مدل مختلف استراتژی که کسب‌وکارها می‌توانند برای رسیدن به اهدافشان از آن‌ها استفاده کنند می‌پردازیم. داشتن استراتژی منسجم و یکپارچه به واحدهای سازمان کمک می‌کند دید بهتری از برنامه کلی سازمان داشته و اهداف اختصاصی خود را با تمرکز بر ارتباط با استراتژی سازمانی تعریف و اجرا کنند. اگر با مدل‌های مختلف استراتژی آشنا باشید، گزینه بهتری را برای کمک به کارکنان و واحدهای سازمان خود انتخاب خواهید کرد. بهره‌گیری از استراتژی یا استراتژی‌های درست در سازمان باعث همکاری، مثبت‌اندیشی و برقراری ارتباطات مثبت بین افراد خواهد شد.

در حقیقت یک معلم خوب کسی است که دانش آموز خود را به سطح دانش خود یا نزدیک به خود برساند. بهینه‌سازی به فرآیند یافتن بهترین مقدار برای یک تابع هدف «Objective Function» گفته می‌شود. این تابع هدف می‌تواند میزان سود، کارایی، هزینه یا هر معیار دیگری باشد که نیاز به بهبود دارد. در یک مسئله بهینه‌سازی، هدف این است که تابع هدف به حداکثر یا حداقل مقدار خود برسد. به عبارت دیگر، در بهینه‌سازی تلاش می‌شود که شرایط به‌گونه‌ای تنظیم شود که بهترین نتیجه ممکن حاصل گردد. بهینه‌سازی «Optimization» یکی از موضوعات بسیار مهم و پرکاربرد در علوم مختلف، به‌ویژه در ریاضیات، علوم کامپیوتر، مهندسی و اقتصاد است.

در این جلسات، تشویق یک تبادل آزاد از ایده‌ها و دیدگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لازم است جوی را پرورش دهید که در آن هر عضو تیم احساس راحتی کند تا مشارکت کند و به این ترتیب توانایی‌های جمعی حل مسئله را افزایش دهد. برگزاری جلسات به‌طور منظم می‌تواند شتاب را حفظ کرده و فرهنگی از بهبود مداوم را نهادینه کند. به‌عنوان مثال، اتخاذ سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (Customer Relationship Management – CRM) می‌تواند نقاط تماس با مشتریان را خودکار کرده و ارتباطات متناسبی را ارائه دهد که تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد. پگاه آفتاب با ارائه یک پلتفرم متمرکز برای مدیریت وظایف و ارتباطات، همکاری میان بخش‌ها را بهبود می‌بخشد. بسیاری از این تحلیل‌ها دستی و کیفی هستند، اما با افزودن اطلاعات عددی به مدل‌های فرایندی، می‌توان تحلیل‌های دینامیکی انجام داد.

استراتژی پایداری (Sustainability Strategy) به مجموعه‌ای از اقداماتی اشاره دارد که سازمان‌ها برای حفظ محیط زیست، ترویج مسئولیت اجتماعی و ایجاد ارزش اقتصادی پایدار انجام می‌دهند. در دنیای امروز، مصرف‌کنندگان و ذینفعان به‌طور فزاینده‌ای به تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی سازمان‌ها توجه دارند، بنابراین داشتن یک استراتژی پایداری می‌تواند مزیت رقابتی مهمی برای کسب‌وکارها ایجاد کند. معادلات معرف محدودیت‌ها ممکن است به صورت مساوی یا نامساوی باشند که در هر مورد، روش بهینه‌سازی متفاوت می‌باشد. البته در پاره‌ای از گزارش‌های دیگر نظیر «توسعه و انرژی، تجربه های جهانی» در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی تا حدی به این مسئله توجه شده است. امروز با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت کشور در افق سال ۱۴۰۰ تا حدود ۱۰۰ میلیون نفر و افزایش شهرهای کشور به بالای ۱۰۰۰ شهر که برای آن نیاز به آمایش چیزی بیش از ۷۰۰ هزار هکتار زمین شهری جدید وجود دارد. بررسی راهکارهای مناسب در طراحی و آماده سازی شهرهای جدید امری ضروری شمرده می‌شود.

انجماد فرهنگی درون سازمان‌ها می‌تواند مانع قابل توجهی برای پذیرش استراتژی‌های پایدار باشد. چنین مقاومتی اغلب ناشی از نگرانی در مورد هزینه‌های انتقال به فرآیندهای پایدار یا عدم اطمینان در مورد روش‌های عملیاتی جدید است. انجام یک حسابرسی پایداری به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا عملیات و سیاست‌های خود را با توجه به معیارهای پایداری تعیین‌شده، به‌طور انتقادی ارزیابی کنند. این ارزیابی نه‌تنها زمینه‌های عملکرد قوی را شناسایی می‌کند، بلکه فرصت‌های بیشتری برای بهبود را نیز می‌یابد و موجب انتقال سازمان به سمت شیوه‌های پایدارتر می‌شود. استراتژی سطح کسب‌وکار (Business Strategy) به طرح‌ها و اقدامات خاصی اشاره دارد که یک واحد کسب‌وکار در یک سازمان بزرگ یا یک کسب‌وکار مستقل برای رقابت در بازار و دستیابی به مزیت رقابتی استفاده می‌کند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری