10 باور غلط در مورد مصرف تریاک

بسیاری از افراد بر این باورند مصرف تریاک برخلاف دیگر مواد مخدر اعتیادآور نمی‌باشد و حتی خاصیت درما

توسط مدیر سایت در 30 خرداد 1402


بسیاری از افراد بر این باورند مصرف تریاک برخلاف دیگر مواد مخدر اعتیادآور نمی‌باشد و حتی خاصیت درمانی نیز دارند. به همین دلیل است که بسیاری از افلراد با تکیه بر این شایعات به مصرف این ماده مخدر رو می‌آورند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با ده باور غلط در خصوص مصرف تریاک آشنا کنیم تا اطلاعات درستی در بین این شایعات دریافت کنید. همچنین یکی از بزرگترین دغدغه های خانواده ها پیدا کردن راهکار مقابله با وسوسه مجدد مصرف مواد مخدر بعد از ترک است که در این مقاله به بررسی این راهکار ها پرداختیم. 

  1. تریاک یکی از قدیمی‌ترین مواد مخدری است که در ایران مصرف می‌شود. برخی از افراد به اشتباه معتقدند که مصرف این ماده مخدر هیچ گونه اعتیادی در فرد مصرف کننده به وجود نمی‌آورد و افراد با یک بار مصرف آن نیز دچار اعتیاد نخواهند شد. این در حالی است که مصرف تریاک حتی بعد از یک بار استفاده نیز می‌تواند علائم و عوارض جسمانی و روانی برای مصرف کننده  ایجاد کند. بنابراین شایعه  اعتیادآور نبودن این ماده مخدر درست نیست
  2. بسیاری  از افراد فکر می‌کنند، مصرف تریاک کاملا قانونی بوده و به راحتی می‌توانند از آن مانند دارو استفاده کنند. این درحالی است  که تریاک یک ماده مخدر غیر قانونی است و مصرف آن خطرات و پیامدهای جدی برای افراد مصرف کننده  خواهد داشت. به همین دلیل است که تریاک نمی‌تواند به عنوان یک ماده مخدر یا دارو قانونی مرود استفاده افراد باشد.
  3.  از جمله باورهای غلط دیگر در خصوص مصرف این  ماده نیز این است که مصرف آن باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود. اما مصرف این ماده به مرور عوارض جسمانی خود را نشان  می‌دهد و اضطراب افراد را افزایش می‌دهد.
  4. برخی افراد به امید کاهش وزن به مصرف این ماده مخدر رو می‌آورند. در واقع افرادی که دچار اضافه وزن هستند، برای کاهش وزن خود از این ماده استفاده می‌کنند تا در زمان کم و بدون هیچ‌گونه تلاشی وزن خود را کاهش دهند. اما مصرف این ماده برخلاف تصور این افراد منجر به افزایش وزن افراد مصرف کننده می‌شود.
  5. یکی دیگر از اعتقادات اشتباهی که در خصوص مصرف تریاک وجود دارد این است که افراد با مصرف آن می‌توانند تمرکز خود را افزایش دهند. این درحالی است که مصرف این ماده باعث افت تمرکز و توجه افراد می‌شود.
  6. یکی از مهم‌ترین عوارضی که مصرف این ماده در پی دارد،  بی‌خوابی است. برخی افراد با تصور اشتباه خود این ماده را مصرف می‌کنند تا خواب خوب و راحتی داشته باشند، غافل از این که با مصرف این ماده مخدر مشکلاتشان را چندین برابر می‌کند.
  7. برخی افراد به ویژه بیمارانی که دچار دردهای مزمن هستند فکر می‌کنند با مصرف تریاک می‌توانند دردهای خود را تسکین داده و آن‌ها را کاهش دهند. اما این باور کاملا اشتباه بوده و این  ماده مخدر هیچ گونه تاثیری در کاهش درد ندارد. به همین دلیل است که از این ماده مخدر نباید برای درمان و کاهش دردهای مزمن استفاده کرده و برای درمان قطعی بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
  8. از جمله دیگر باورهای اشتباه در مورد مصرف تریاک ن است که افراد می‌توانند با مصرف آن مشکلات رابطه زناشویی خود را حل کنند و عملکرد جنسی بهتری داشته  باشند.
  9. از دیگر شایعاتی که در خصوص مصرف ماده تریاک وجود دارد این است که این ماده اعتماد به نفس و عزن نفس افراد را تا حد زیادی بالا می‌برد.
  10. به عنوان آخرین باور غلط لازم است به این نکته توجه کنید که ماده مخدر تریاک به هیچ عنوان ماده خفیفی نیست که اعتیاد کمی داشته باشد. بلکه زیرمجموعه مواد اعتیاداور سنگین طبقه بندی می‌شود و می‌تواند مشکلات بسیاری را به صورت جسمی و روحی در افراد به وجود آورد.
آخرین مطالب