مشاوره حقوقی تلفنی کیست و چه وظایفی دارد؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و گستردگی ارتباطات و نیاز جوامع به افراد متخصص، مشاوره حقوقی تلفنی به عنوان یک

توسط ABTINNEWS در 27 دی 1400

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و گستردگی ارتباطات و نیاز جوامع به افراد متخصص، مشاوره حقوقی تلفنی به عنوان یک حرفه برای خدمات رسانی و ارائه مشاوره به افراد جامعه شکل گرفته است. این حرفه گستردگی فراوانی داشته و به کمک افراد نیازمند به دریافت مشاوره با آسان ترین روش می شتابد. بهره گیری از مشاوره حقوقی تلفنی مزایای بسیاری داشته که در این مقاله به توضیح آن می پردازیم. 

مشاوره حقوقی تلفنی چیست و به چه‌ منظوری انجام می شود؟

مشورت با افراد خبره و متخصص برای انجام امور امری ضروری به نظر می رسد. در امور حقوقی مشاوره و کمک گرفتن از شخص متخصص در این امر که وکلا و مشاوران حقوقی هستند برای جلوگیری از ضرر های احتمالی خصوصا در دعاوی و اختلافات بسیار ضروری می باشد. مشاوران حقوقی به علت دانش، آگاهی، شناخت و تجربه در مسائل حقوقی می توانند به افرادی که به مشاوره نیاز دارند کمک شایانی بنمایند. راهنمایی و مشاوره می تواند در تمامی امور حقوقی باشد. امروزه با کمک اینترنت بستری فراهم شده است تا دسترسی افراد به مشاوران حقوقی و دریافت مشاوره حقوقی تلفنی تسهیل گردد. 

فارغ التحصیلان رشته حقوق، علاوه بر وکالت، قضاوت و سردفتری، می توانند در زمینه ارائه مشاوره به افراد جامعه کمک نمایند. این افراد برای ارائه مشاوره می توانند از روش های مختلفی اقدام نمایند.

روش های ارائه مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی در اصل به راهنمایی و ارائه مشاوره به افراد متقاضی می پردازد. برای ارائه مشاوره روش های گوناگونی وجود دارد.

روش اول ارائه های مشاوره حقوقی به صورت حضوری در دفتر می باشد. این روش دارای مزایای خاص خود می باشد. از جمله مهمترین مزیت این روش امکان مراجعه حضوری و ارائه پرونده و یا مدارک لازم جهت دریافت مشاوره است. مزیت دیگر این روش، امکان ملاقات با مشاور و زیر نظر گرفتن اخلاق و درستی انجام کار می باشد.

روش دیگر ارائه مشاوره حقوقی تلفنی و از راه دور است. این روش نیز دارای مزایای یی شماری می باشد که امروزه این روش را به رایج ترین روش دریافت مشاوره تبدیل نموده است.

مزایای مشاوره حقوقی تلفنی چیست؟

  • مهمترین مزیت این روش صرفه جویی در وقت است. با این روش از اتلاف وقت در صف های طولانی مراکز مشاوره حضوری جلوگیری می شود. از طرف دیگر، اتلاف وقت در ترافیک، پیدا کردن جای پارک، رفت و آمد و... حذف می شود. بنابراین با انتخاب دریافت مشاوره وکالت تلفنی در وقت خود صرفه جویی می نمایید.

  • مزیت دیگر، صرفه جویی در هزینه ها است. معمولا میزان هزینه مشاور حقوقی تلفنی کمتر از میزان هزینه لازم برای مراجعه به مشاوره به صورت حضوری است. از طرفی میزان پرداختی ویزیت کمتر بوده و از طرف دیگر هزینه های اضافی حمل و نقل و رفت و آمد حذف می شود.

  • حفاظت از حریم شخصی مزیت دیگر این روش است. این روش بهترین انتخاب برای اشخاصی است که می خواهند هویت ان ها در هنگام مشاوره گرفتن مخفی باقی بماند و یا به دلایل شخصی مایل به مراجعه حضوری به دفاتر مشاوره حقوقی نیستند.

مهم ترین ویژگی های یک وکیل حقوقی تلفنی چه هستند؟

امروزه دفاتر وکالت، افراد و موسسات بسیاری به مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی می پردازند. موضوع اصلی این است که کدام مشاور حقوقی تلفنی دارای ویژگی های لازم برای ارائه مشاوره است؟  تمامی مشاوره های دریافت شده را می توان مفید دانست یا خیر؟ در هنگام دریافت مشاوره به چه نکاتی باید توجه نمود؟ در ادامه به سوالات فوق پاسخ می دهیم.

  • مشاوره ای که همه ابعاد پرونده را در نظر گرفته و بدون توجه به حق الوکاله، به راهنمایی شما بپردازد.

  • سعی در شناسایی بهترین راه برای هدایت پرونده در مسیر درست و ارائه راهنمایی های مفید و درست برای پیش بردن پرونده در بهترین مسیر و کمترین زمان

  • مشاور خوب به دنبال منافع مالی نبوده و در جهت رضایت موکل تلاش نماید.

  • در مشاوره حقوقی امکان برنده شدن به طور قطعی به موکل یادآوری شود تا چنانچه امکان پیروزی وجود ندارد، از صرف هزینه های اضافی خودداری شود.

مشاوره تلفنی حقوقی برای بررسی چه اموری مناسب است؟

مشاوران حقوقی تلفنی روزانه پاسخگوی تعداد زیادی از تماس ها برای ارائه مشاوره هستند. این تماس ها شامل موضوعات مختلف حقوقی هستند. از ساده ترین سوالات تا پیچیده ترین پرونده ها قابلیت مطرح شدن در مشاوره تلفنی بوده و مشاوران به این سوالات پاسخگو هستند. اما با توجه به میزان محدودیت زمان مکالمه و نیز برخی شرایط از جمله عدم ارائه پرونده و مدارک و مستندات لازم در تماس تلفنی، بهتر است از موضوعاتی با پیچیدگی کم تا متوسط برای مشاوره تلفنی استفاده گردد. چنانچه موضوع مورد نظر دارای پیچیدگی بسیاری است، بهتر است از بسته های چند ساعته مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نمایید.

مشاوره رایگان بهتر است یا مشاوره غیر رایگان؟

به طور طبیعی بسیاری تمایل به دریافت مشاوره رایگان دارند. این روش دارای مزایا و معایب خاص خود است. مزیت این روش عدم پرداخت هزینه برای دریافت مشاوره با وکیل تلفنی است. اما ایراد این روش این است که حجم تماس های دریافتی وکلا بسیار زیاد بوده و انرژی و وقت زیادی از وکلا می گیرد. در نتیجه وکلا دچار خستگی می شوند. علاوه بر آن در مشاوره های رایگان حقوقی، میزان زمان اختصاص داده شده به هر شخص کم بوده و کیفیت ارائه مشاوره پایین می آید. 

در مشاوره حقوقی تلفنی، وکیل تلفنی وقت مناسب را در اختیار شما قرار خواهد داد تا با حوصله و دقت و آرامش خاطر مسئله پرونده خود را با وی در میان بگذارید. به دلیل پرداخت حق مشاوره، می توان با شخص متخصص در زمینه مورد نظر مشاوره کرد. برای مثال چنانچه در موضوعات خانوادگی به وکیل خانواده نیاز دارید، به مشاور خانواده وصل می شوید. معمولا مشاوران تلفنی چون در طول روز پاسخگوی تماس های کمتری هستند، انرژی و حوصله بیشتری دارند.

هزینه های مشاوره حقوقی تلفنی چقدر است؟

در مشاوره حقوقی تلفنی هزینه پرداختی توسط شخص مشاوره گیرنده متغیر بوده و ثابت نیست  و به نوع مشاوره، زمان مورد نیاز برای مشاوره و نیز به تخصص شخص مشاور بستگی دارد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن