وکیل ملکی چه کسی است و چه کارهایی انجام می دهد؟

داشتن یک وکیل ملکی یکی از مهمترین مواردی است که در هنگام خرید و فروش و ملک و سرمایه گذاری در آن باید حتما به آ

توسط ABTINNEWS در 27 دی 1400

داشتن یک وکیل ملکی یکی از مهمترین مواردی است که در هنگام خرید و فروش و ملک و سرمایه گذاری در آن باید حتما به آن توجه شود. در حال حاضر خرید ملک به یکی از بزرگترین سرمایه گذاریها تبدیل شده است که متاسفانه در حین آن کلاهبرداریهای زیادی نیز انجام میشود که به دلیل قیمت بالای املاک ممکن است باعث بروز ضررهای هنگفتی برای شخص شود. برای این که بتوانیم کارهای خرید و فروش ملکی خود را بدون مشکل و ضررهای احتمالی مالی انجام دهیم، نیاز به یک وکیل ملکی متخصص داریم. به همین دلیل در بسیاری از بنگاههای معاملات ملکی میتوانید این شخص را مشاهده کنید.

وکیل ملکی یا وکیل املاک به چه کسی می گویند؟

وکیل به هر شخصی گفته میشود که علاوه بر داشتن مدارک تحصیلی مورد نیاز، مجوز فعالیت در زمینه های مورد نظر را نیز داشته باشد و از طرف اشخاصی به عنوان موکل برای انجام کارهای قانونی استخدام میشود. وکیل ملکی یا وکیل املاک نیز به شخصی می گویند توسط موکلان استخدام میشود تا در مسائل حقوقی و جریان قانونی معاملات ملکی و دعاوی مربوط به املاک، از حقوق موکل خود دفاع کند و آنها را برای دستیابی به حقوق قانونی خود راهنمایی کند. پرونده های ملکی همیشه اهمیت زیادی داشته اند که موجب شده است وکیلهای بسیاری به این کار روی آورده و سعی در کسب موفقیت در آنها، برای داشتن رزومه و سابقه کاری بهتر برای خود کنند و تبدیل به بهترین وکیل ملکی در میان همکاران خود شوند.   

فعالیتهای وکیل ملکی به چه زمینه هایی مربوط می شود؟

زمینه فعالیتهای وکیل متخصص ملکی به اموال غیرمنقول محدود میشود. منظور از اموال غیرمنقول اموالی است که نمیتوان آنها را جا به جا کرد و در جای خود به صورت فیزیکی مستقر هستند. به عنوان مثال خانه و آپارتمان و زمینهای کشاورزی و مسکونی، جز اموال غیرمنقول محسوب میشوند و اموالی مانند خودرو در دسته اموال منقول قرار میگیرد.

همانطور که ذکر شد، وکیل ملکی در زمینه های مربوط به املاک غیرمنقول فعالیت می کند که این پرونده ها را میتوان به سه دستهی حقوقی، کیفری و ثبتی تقسیم کرد. 

پرونده های کیفری مانند فروش غیر یا جعل سند، مزاحمت و ممانعت از حق کیفری، خیانت در امانت ملکی و..... بیشتر به تخلفات شخص مربوط میشوند و یک وکیل املاک خیلی حق دخالت در آنها را ندارد و مربوط به حیطه ی کاری یک وکیل کیفری میشود. 

اما پرونده های حقوقی و ثبتی در زمینه املاک، در حیطه ی تخصصی وکیل امور ملکی قرار میگیرد و شامل مسائلی مانند دعوا بر سر مالکیت ملک، دعوای تخلیه ید یا خلع ید، تقسیم و افراز املاک مشاع و.... میشود. 

به علاوه وکیل ملکی در روند تنظیم قراردادهایی مانند مبایعه، هبه، صلح و... میتواند از حقوق وکیل خود که ممکن است فروشنده یا خریدار باشد دفاع کند و تضمین بدهد که در آینده مشکلی از نظر حقوقی برای موکل به وجود نخواهد آمد.

وکیل املاک چه وظایفی دارد؟

وظیفه وکیل ملک به طور کلی شامل راهنمایی و انجام تمام امور قانونی در روند پرونده های حقوقی ملکی است. یکی از مهمترین وظایف وکیل ملکی که بیشترین مراجعه را دارد، انجام امور مربوط به انتقال سند است. زمانی که ملکی به فروش میرسد در نهایت باید در محضرخانه های رسمی سند مالکیت به خریدار منتقل شود. اگر فروشنده به هر دلیلی از این انتقال سند خودداری کند، وکیل املاک باید با استفاده از مواد و اختیارات قانونی فروشنده را مجبور به انتقال سند کند.  

بهترین وکیل ملکی کسی است که تمام قوانین مربوط به املاک را به خوبی بداند و از آنها به بهترین شکل و در جای مناسب استفاده کند. به عنوان مثال، در پرونده های خلع ید، که مربوط به تصرف ملک توسط شخص دیگری میشود، یک وکیل ملکی متخصص باید بتواند با مراجعه درست و با اصول قانونی به مراجع مربوطه حکم خلع ید را برای موکل خود بگیرد. 

در دعوای تصرف عدوانی نیز میتوانید از یک وکیل ملکی در تهران یا هر شهر دیگری استفاده کنید تا به حق قانونی خود دست پیدا کنید. البته توجه داشته باشید این پرونده در صورتی که به صورت حقوقی مورد شکایت واقع شده باشد، در تخصص وکیل ملکی قرار دارد و در صورتی که به صورت حقوقی شکایت کنید دوباره نمی توانید آن را به صورت کیفری پیگیری کنید، در حالی که برعکس آن امکان پذیر است.  

متاسفانه بیشتر افراد پروندههای خلع ید و تصرف عدوانی را با یکدیگر اشتباه میگیرند و به همین دلیل به حقوق خود به خوبی واقف نیستند. به همین دلیل در این پرونده ها استخدام یک وکیل متخصص ملکی اهمیت زیادی دارد. 

برای انتخاب بهترین وکیل ملکی باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟ 

انتخاب بهترین وکیل املاک، در پرونده های حقوقی ملکی اهمیت بسیاری دارد. فرقی نمیکند که در تهران یا هر شهر دیگری باشید،  وکیل ملکی باید با توجه به سابقه او در حل پرونده های مشابه انتخاب شود. افراد زیادی به عنوان وکیل ملکی در تهران و دیگر شهرها مشغول به فعالیت و رسیدگی به پرونده های مربوط به آن هستند، اما این که کدام یک از آنان می توانند بهترین نتیجه را کسب کنند، بستگی به مهارتها و تجارب آنها دارد.

هزینه وکیل ملکی نیز در انتخاب وکیل اهمیت دارد. وکیل ملکی تهران معمولا حقوق بالاتری درخواست میکند، اما به دلیل گستردگی پرونده ها در پایتخت و بروز حالتهای مختلف معمولا تجربه بسیار زیادی دارند و میتوانند با سرعت و به خوبی، به بهترین نتیجه دست پیدا کنند. علاوه بر این، یک وکیل خوب معمولا پرونده های متعدد با موضوعات مختلف را نمی پذیرد و تلاش خود را به یک زمینه ی خاص با توجه به مهارت خود معطوف میکند.

نتیجه گیری

در این مطلب با وکیل ملکی و وظایف آن آشنا شدیم و بیان کردیم که در پرونده های حقوقی مربوط به اموال غیرمنقول میتوان از این وکیلها استفاده کرد. در صورتی که به مشکل در این زمینه ها برخورد کردید، باید حتما باید یک وکیل متخصص ملکی برای خود انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین وکیل ملکی تهران و سایر شهرها باید به سابقه کاری و مهارت او توجه کنید تا بتوانید به حق قانونی خود به طور کامل دست پیدا کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن