زمانی که از طلاق توافقی صحبت می شود، منظور چیست؟

در این مقاله می خواهیم در مورد طلاق توافقی، شرایط لازم برای طلاق توافقی، نحوه درخواست برای طلاق توافقی و دیگر

توسط ABTINNEWS در 30 دی 1400

در این مقاله می خواهیم در مورد طلاق توافقی، شرایط لازم برای طلاق توافقی، نحوه درخواست برای طلاق توافقی و دیگر مسائل مربوط به آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم اگر به این موضوع علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

یکی از مهمترین مسائلی که امروزه در جامعه بسیار زیاد شده است و مشکل آفرین شده است، طلاق زوجین از همدیگر است. امروزه بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی سبب شده است که افراد تحمل پایین تری داشته باشند و در برخورد های اجتماعی و شخصی خود دچار مشکلاتی بشکند. گاهی اوقات این مشکل ها در میان زوجین نیز اتفاق می افتد و تا حدی پیش می رود کا ممکن است منجر به طلاق بشود.

طلاق توافقی چه تفاوتی با دیگر طلاق ها دارد؟

زمانی که از طلاق توافقی صحبت می شود منظور این است که دو طرف نسبت به این مساله نظر موافقی دارند و شرایط را قبول کرده اند. در هنگام تصمیم برای طلاق توافق دو طرف برای این مساله رضایت کافی را دارند و به این نتیجه می رسند که با قبول یک سری شرایط درخواست طلاق توافقی را به دادگاه اعلام نمایند. این افراد معمولا در زمینه مهریه، جهاز، حضانت، نفقه و دیگر مسائل به توافق می رسند و تصمیم به طلاق توافقی می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخذ راهنمایی و کمک گرفتن از وکیل متخصص در طلاق توافقی چه اهمیتی دارد؟

زمانی که زوجین برای طلاق توافقی اقدام می کنند باید چه شرایطی را در نظر بگیرند؟

طلاق توافقی همانند سایر فعالیت هایی که در جامعه انجام می شود شامل یک سری مراحل قانونی است که زوجین قبل از طلاق توافقی باید آن را طی کنند، این مراحل شامل موارد زیر است؛

  • مراجعه به مشاور

  • ارائه دادخواست طلاق توافقی

  • مشخص کردن زمان برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی

  • مراجعه حضوری به دادگاه برای رسیدگی به پرونده

  • مورد بررسی قرار گرفتن پرونده در دادگاه

  • مشخص کردن یک سری مسائل مربوط به زوجین قبل از طلاق توافقی

  • صادر شدن حکم طلاق و مراجعه به دفتر های طلاق

در ادامه مطالب سعی داریم که هر کدام از این مراحل را به صورت مختصر و جامع برای شما توضیح بدهیم و اطلاعات کافی در این مورد را در اختیار شما قرار دهیم؛

مراجعه به مشاوره برای طلاق توافقی

زمانی که افراد تصمیم به طلاق توافقی می گیرند و درخواست طلاق توافقی را برای دادسرا ارسال می کنند، زوجین را به مشاور های خانواده ارجاع می دهند تا ابتدا مشکلات آنها مورد بررسی قرار بگیرد و اگر مسائل به گونه ای باشد که با مشاوره مناسب و دقیق بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارند از تصمیم خود بازگردند. اما گاهی اوقات نیز این مشاوره ها هیچ تاثیری ندارد و افراد تصمیم به طلاق می گیرند.

ارائه دادخواست طلاق توافقی

بعد از آن که زوجین به مشاور های خانواده مراجعه می کنند و به این نتیجه می رسند که از همدیگر طلاق بگیرند دادخواست طلاق توافقی را به دادسرا ها ارسال می کنند. این دادخواست در دادگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد و از جهات مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از ثبت دادخواست طلاق توافقی در دادگاه ها، وقت مناسب به زوجین داده می شود که برای گرفتن طلاق توافقی اقدام کنند.

مشخص کردن زمان برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی

همانطور که اشاره کردیم بعد از ثبت شدن دادخواست طلاق توافقی در دادگاه ها، وقتی برای زوجین تعیین می شود که بتوانند به پرونده ها رسیدگی کنند و با زوجین جلسه هایی را برای مشخص کردن تکلیف تشکیل می دهند.

مراجعه حضوری به دادگاه برای رسیدگی به پرونده طلاق توافقی در دادگاه

بعد از آن که وقت مناسب برای مراجعه حضوری زوجین در دادسرا ها تعیین شد، باید به دادسرا ها مراجعه کنند تا شرایط مقرر شده را به آن ها توضیح دهند و توافق هایی که زوجین با یکدیگر داشته اند را نیز در دادگاه ها اعلام کنند تا حکم طلاق بر اساس این شرایط اعلام شود. 

مورد بررسی قرار گرفتن پرونده طلاق توافقی در دادگاه

زمانی که زوجین به دادسرا ها مراجعه می کنند، پرونده مربوط به طلاق توافقی آن ها مورد بررسی قرار می گیرد و تمام شرایط و قوانین مرتبط با آن برای آن ها توضیح داده می شود، سپس تمام قرار ها و شرایطی که زوجین با همدیگر در مورد آن به توافق رسیده اند اعلام می شود و ثبت می شود. 

مشخص کردن یک سری مسائل مربوط به زوجین قبل از طلاق توافقی

هنگام طلاق توافقی دادگاه ها به یک سری مسائل توجه ویژه ای دارد و آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. زمانی که زوجین تصمیم به طلاق توافقی می گیرند مسائلی از جمله باردار بودن و یا نبودن زن، بکارت و دیگر مسائل مورد بررسی قرار می گیرد، تا بتوانند از همدیگر طلاق بگیرند. چون در صورت باردار بودن زن و یا عدم وجود بکارت برای دخترانی که هنوز در منزل پدر بوده اند شرایط ویژه ای را به دنبال دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

صادر شدن حکم طلاق توافقی و مراجعه به دفتر های طلاق

بعد از آنکه دادخواست طلاق توافقی ثبت شد و از تمام جهات مورد بررسی قرار گرفت حکم طلاق از طرف دادسراها صادر می شود و در این صورت زوجین می توانند برای ثبت کردن طلاق توافقی به دفتر های طلاق مراجعه می کنند و حکم طلاق آن ها ثبت می شود و بعد از آن زوجین از همدیگر جدا می شوند. 

علاوه بر مسائل گفته شده   طلاق توافقی هزینه هایی را به دنبال دارد، هزینه طلاق توافقی بر اساس میزان پیچیدگی پرونده و همچنین مدت زمانی که برای بررسی پرونده لازم است متفاوت است و بستگی به این شرایط دارد.

نتیجه گیری

 

همانطور که اشاره کردیم گاهی اوقات شرایط اجتماعی و اقتصادی و همچنین مشکلات خانواده ها، سبب می شود که افراد تصمیم به جدایی بگیرند که گاهی این جدایی ها به صورت توافقی بین زوجین اتفاق می افتد. طلاق توافقی نیاز به یک سری توافقات و شروط بین زوجین دارد که در این زمینه به نتیجه می رسند که با همدیگر توافق کنند. از جمله این مسائل می توان به حضانت، مهریه، جهیزیه، نفقه اشاره کرد. بعد از تعیین این شرایط و گذراندن مراحل قانونی زوجین به صورت توافقی از همدیگر جدا می شوند و حکم طلاق آن ها صادر می شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن