طلاق از طرف مرد و شرایط اجرای آن

بر طبق قانون اساسی حق طلاق با مرد است و طلاق از طرف زوج میتواند انجام گیرد بدون اینکه به رضایت زوجه بستگی داشت

توسط ABTINNEWS در 3 بهمن 1400

بر طبق قانون اساسی حق طلاق با مرد است و طلاق از طرف زوج میتواند انجام گیرد بدون اینکه به رضایت زوجه بستگی داشته باشد. در این نوع طلاق مرد میتواند حتی بدون دلیل موجه درخواست طلاق نماید و عدم رضایت زن تنها ممکن است فرایند طلاق را تا حدودی طولانی کند اما در حکم نهایی تاثیر نخواهد داشت. 

در این مقاله سعی شده به صورت جامع موضوع طلاق از از طرف مرد توضیح داده شود. 

طلاق از طرف مرد به چه معناست؟

براساس ماده 1133 قانون مدنی، مرد هر زمانی که بخواهد میتواند اقدام به طلاق دادن زوجه کند ولو بدون علت خاصی باشد. اگر زن رضایت به طلاق نداشته باشد، مرد میتواند بر اساس همین قانون نهایتا رای دادگاه را دریافت نماید. همین امر موجب درخواستهای بی اساس بسیاری برای طلاق از جانب مردان شد و دلیلی شد تا ضوابط و مراحلی برای این نوع طلاق از طرف دادگاه حمایت از خانواده تعیین شود که مرد موظف به رعایت این مراحل میباشد.

 اجرای صیغه طلاق باید در حضور دو مرد عاقل و عادل انجام گیرد. طلاق از طرف مرد مانند تمامی موارد قضایی نیاز به دادرسی، مشاوره و حضور در دادگاه دارد و بدون حضور وکیل طلاق، این پروسه ممکن زمان زیادی به طول بیانجامد. 

شرایط طلاق از طرف مرد

در این نوع طلاق، درخواست طلاق از طرف مرد انجام میگیرد. برای اینکار ابتدا مرد می بایست دادخواستی مبنی بر طلاق زوجه تنظیم نماید و به مراکز خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و با پرداخت هزینه دادخواست طلاق خود را ثبت نماید. 

پس از ثبت دادخواست شعبه مجتمع قضایی، کلاسه پرونده و زمان تعیین رسیدگی در دادگاه مشخص میشود. پس از تشکیل جلسه دادگاه، و بررسی صحبتهای مرد و تعیین مطالبات مالی زن از جمله مهریه و نفقه، گواهی عدم امکان سازش را دریافت میشود. اعتبار این گواهی سه ماه میباشد و زوجین می بایست ظرف سه ماه با مراجعه به دفاتر ثبت ، صیغه طلاق را جاری نمایند. در صورت عدم مراجعه زوجین در طول این سه ماه، گواهی منقضی شده و اعتبار آن ساقط میگردد.

در طلاق از طرف مرد، می بایست کلیه حق و حقوقی مالی زن پرداخت شود و در صورت رضایت طرفین در ثبت احوال میتوانند نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کنند. 

آیا طلاق از طرف مرد به صورت غیابی امکان پذیر است؟

در طلاق زن به صورت غیابی همان شرایط ذکر شده در بالا پابرجاست. اما پس از درخواست طلاق از طرف زوج، باید ثابت کند که هیچ آدرسی از زوجه وجود ندارد و پس از ثبت آگهی در روزنامه کثیرالانتشار نیز نشانی از زن پیدا نشود، در این صورت حکم طلاق به صورت غیابی صادر میشود. در این رای حق واخواهی و تجدیدنظر برای زوجه در مهلت قانونی وجود دارد.

شرط تنصیف دارایی در طلاق از طرف مرد

مطابق شرایط درج شده در شروط ضمن عقد، اگر درخواست طلاق از طرف مرد باشد و مطابق تشخیص دادگاه، زن تخلفی در روابط زناشویی و وظایف همسری خود نداشته باشد، مرد می بایست نصف دارایی خود را که در ایام زناشویی با همسر خود به دست آورده است و یا معادل آن را به صورت بلاعوض به زن انتقال دهد.

مدارک مورد نیاز برای طلاق از طرف مرد

از جمله مدارک مورد نیاز برای درخواست طلاق از طرف مرد به این شرح است:

  • اصل سند ازدواج و یا رونوشت آن از دفترخانه محل عقد نکاح

  • اصل شناسنامه و کارت ملی مرد

چگونگی پرداخت مهریه در طلاق از طرف مرد

در صورتی که طلاق از جانب مرد باشد، موظف است مهریه و تمام مطالبات مالی زن را به صورت یکجا به او بپردازد. امکان طلاق زن بدون پرداخت مهریه وجود ندارد مگر در صورتی که توافقات لازم با زن انجام شده باشد و یا فریبی در ازدواج وجود داشته که بعد از عقد افشا شده باشد. 

اگر مرد تمکن مالی نداشته باشد، میتواند تقاضای اعسار و تقسیط مهریه از دادگاه کند. برای این کار باید سه نفر به این موضوع شهادت دهند و با بررسی درآمد و گواهی حقوق و  تنظیم استشهادیه میتواند اعسار خود را ثابت کند و مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند. قاضی میتواند با توجه به شرایط مالی مرد نحوه پرداخت اقساط را تعیین کند. در صورتی که طلاق در دوران عقد اتفاق افتد و زن هنوز باکره باشد، نصف مبلغ مهریه به هر میزانی که باشد باید به زن پرداخت شود. 

نحوه پرداخت نفقه در طلاق از طرف مرد

پرداخت نفقه در زمان عده بعد از طلاق که معمولا 100 روز میباشد، به عهده مرد است مگر در مواردی که توافقی بین زوجین وجود داشته باشد و یا زوجه باکره باشد.

در مورد پرداخت اجرت المثل اینگونه عمل می شود که میزان دارایی مرد از زمان ازدواج تا طلاق مشخص میشود و براساس نظر کارشناس دادگستری این میزان به صورت سالیانه از زمان عقد تا طلاق تعیین میشود و به زن پرداخت میشود.

مزایای استفاده از وکیل در طلاق از طرف مرد

اخذ وکیل در طلاق از طرف مرد میتواند مزایای زیادی داشته باشد. به این صورت که در صورت وجود وکیل، حضور مرد در جلسات دادرسی و هیچ مرحلهای از طلاق اجباری نیست و میتوان تمام مراحل طلاق از جمله پرداخت حقوق زن  و اجرای صیغه طلاق را بدون حضور مرد و توسط وکیل انجام داد.

حضانت فرزند در طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد، حضانت فرزندان تا هفت سالگی به عهده مادر و پس از آن برای فرزند دختر تا نه سالگی و برای فرزند پسر تا 15 سالگی با پدر میباشد. پس از آن حق انتخاب با فرزند است که بخواهد پدر یا مادر خود را انتخاب کند. در صورت توافق زوجین در مورد حضانت فرزندان، رای دادگاه بر اساس توافقات بین زوجین صادر میشود. 

هزینه طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد کلیه هزینه های ثبت دادخواست طلاق و مراحل دادرسی به عهده مرد میباشد که در صورت اخذ وکیل طلاق، هزینه حق الوکاله وکیل نیز به سایر هزینه های طلاق از طرف مرد اضافه میشود. 

نتیجه گیری:

طلاق از طرف مرد نوعی از طلاق است که درآن مرد میتواند زن را به دلیل سوء رفتار و یا تخلف در وظایف همسری طلاق دهد و از آنجایی که طبق قانون حق طلاق با مرد است، این امر امکانپذیر است. در صورتی که درخواست طلاق از طرف مرد باشد، موظف است کلیه مراحل تعیین شده از جانب دادگاه را طی کرده و مطالبات و حقوقی مالی زن را پرداخت کند. در غیر این صورت طلاق امکانپذیر نیست.

آخرین مطالب