ثبت رایانه

تیم ثبت رایانه ارائه دهنده خدمات دفترخانه، اسناد رسمی بوده که همواره تلاش کرده در این امر موفق عمل کندT ثبت را

توسط ABTINNEWS در 15 شهریور 1400

تیم ثبت رایانه ارائه دهنده خدمات دفترخانه، اسناد رسمی بوده که همواره تلاش کرده در این امر موفق عمل کندT ثبت رایانه به عنوان معتبر ترین سایت دفاتر اسناد رسمی شناخته می شود . در زیر با خدمات . دفترخانه بیشتر آشنا می شویم.

[caption id="attachment_2735" align="aligncenter" width="674"]دفتر اسناد رسمی دفترخانه دفتر اسناد رسمی دفترخانه[/caption]

ممکن است بارها اسم دفترخانه یا محضر به گوش شما رسیده باشد یا در حال عبور از خیابان های سطح شهر تابلوهای دفتر ثبت اسناد را دیده باشید. دفترخانه محلی است که زیر نظر قوه قضائیه به عنوان یک نهاد مدنی مستقل بدون وابستگی مالی کار ثبت رسمی سندها و تنظیم اصولی قراردادها را انجام می دهد.

از بدو شروع بکار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قسمتی از اختیارات اجرایی آن بر عهده دفاتر ازدواج و طلاق و همچنین دفاتر اسناد رسمی به عنوان نهاد های تخصصی مدنی قرار گرفت.

خدمات دفترخانه جدا از تنظیم قراردادها و ثبت اسناد، مشاوره رایگان نیز انجام می دهند.

واگذاری بخشی از تعهدات توسط قوه قضائیه به دفاتر ثبت اسناد باعث شده دقت در تنظیم اسناد بیشتر شود و شکایت ها در ارتباط با تنظیم اشتباهی اسناد به سردفتران که از خود مردم هستند برگردد.

دفتر اسناد رسمی

تشکیلات دفترخانه

تشکیلات یک دفتر شامل سردفتر، دفتریار، سندنویس و دفتر نویس خواهد بود. کنترل و مدیریت دفترخانه بر اختیار0 سردفتر است. انتخاب سر دفتر اینگونه است سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سردفتر را پیشنهاد می دهد و کانون سردفتران در این زمینه نظر مشورتی خود را ارائه می دهند.

دفتریار به عنوان معاون سردفتر در دفترخانه حضور دارد و یک دفترخانه می تواند دفتریار دوم نیز داشته باشد. دفتریارها با پیشنهاد سردفتر از سوی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران حکم می گیرند.

سردفتران و دفتریارانی که مرتکب تخلفاتی از طریق انجام وظیفه شوند در مقابل کسانی که معامله را انجام داده و افراد ذینفع دارای مسئولیت خواهند بود. اگر سندی سهوا یا بر اساس تخلف از قانون آنها اعتبار خود را از دست بدهد و در نهایت اشخاص دارای ضرر شوند به غیر از مجازات قانونی باید خسارات این اشخاص را نیز بر عهده بگیرند.

قبل از ثبت اسنادی که در دفترخانه ثبت می شود باید از لحاظ اخلاقی بررسی و این سند مخالف نظم عمومی و مخالف قوانین نباشد. همچنین باید کلیه محتوای قانونی در آن رعایت شود.

[caption id="attachment_2734" align="aligncenter" width="632"]دفتر اسناد رسمی دفترخانه دفتر اسناد رسمی دفترخانه[/caption]

مراحل تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی

  •     احراز هویت
  •     احراز اهلیت
  •     محرز شدن اعتبار و صحت مستندات سند
  •     انجام مکاتبات مرتبط با سند تنظیمی و اطمینان از عدم مانع قانونی
  •     دریافت حق ثبت، حقوق دولتی و حق التحریر
  •     تنظیم برگه های سند و مطالعه و تایید آن توسط طرفین معامله
  •     ثبت شدن در دفتر سردفتر و مطابقت آن با ثبت توسط طرفین معامله
  •     تایید درستی سند و هویت طرفین معامله در ذیل ثبت دفتر و حاشیه سند با امضای سردفتر
  •     مهر دفترخانه و امضای دفتریار در حاشیه سند و ثبت دفتر

مالیات و حق تمبر، حق ثبت بر اساس ماده 123 قانون اصلاحی قانون ثبت، حق التحریر و سایر مبلغی که دریافت آن بر عهده دفترخانه هست وجوهی است که دریافت آن جهت تنظیم سند بر عهده دفترخانه است.

دفترخانه

نظارت بر دفاتر اسناد رسمی

در بین تمامی دستگاه ها بیشترین نظارت بر روی دفاتر اسناد رسمی انجام می شود. این دفتر ها توسط امور اقتصادی و دارایی، سازمان بازرسی کل کشور، بازرسی کانون سردفتران و دفتریاران، اداره کل ثبت و اسناد استان و سازمان ثبت و اسناد بصورت منظم بازرسی خواهند شد.

حوزه مجموعه خدمات دفترخانه

  •     ثبت معاملات شرطی و رهنی
  •     ثبت اسناد برابر مقررات قانونی
  •     ثبت نکاح و طلاق
  •     ثبت اجاره نامه
  •     ثبت رضایت نامه
  •     ثبت وکالت
  •     تصدیق کپی اسناد و اوراق
  •     ثبت معاملات منقول و غیر منقول
  •     گواهی امضا
  •     ثبت وقف نامه و اسناد موقوفه
  •     ثبت اسناد ضمانت نامه

تخلفات رایج در دفاتر اسناد رسمی

تخلف به ضرر مراجعه کنندگان: متداول و رایج ترین تخلفی که در دفاتر اسناد رسمی رخ می دهد گرفتن حق التحریر بیشتر از نرخ قانونی از مشتریان است. در برخی مواقع دفترخانه ها حق التحریر بیشتر دریافت می کنند که موجب نارضایتی مشتریان و تخلف محسوب می شود.

تخلفات به ضرر دولت: سردفتر در هنگام تنظیم سند رسمی باید موافقتنامه های را از ادارات مربوطه بگیرد و استعلامات لازم را انجام دهد اگر بر خلاف این عمل کند تخلف صورت گرفته است. اگر دفترخانه در دریافت مالیات جهت نقل و انتقال وسیله نقلیه و حق الثبت کوتاهی کند تخلف انجام داده است و این تخلفات مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

مفاسد اختلال در نظم معاملات: در این نوع تخلفات امکان دارد جدا از خساراتی به طرفین معامله وارد شود بهداشت حقوقی جامعه نیز به خطر بیفتد مثلا سندی بدون حضور افرادی که باید برای تنظیم سند حضور داشته باشند امضا شود در اینگونه موارد بر اساس ماده 100 قانون ثبت جعل اسناد رسمی اتفاق می افتد و برای آن مجازات کیفری تعیین می شود.

[caption id="attachment_2733" align="aligncenter" width="660"]دفتر اسناد رسمی دفترخانه دفتر اسناد رسمی دفترخانه[/caption]

تفاوت سند عادی و سند رسمی

سند رسمی به سندی گفته می شود که بر اساس مقررات قانونی در دفتر اسناد رسمی یا اداره ثبت اسناد و املاک تنظیم و رسمی باشد.

سند عادی هم به سندی گفته میشود که بصورت عادی و خارج از دفاتر ثبتی مابین طرفین معامله تنظیم شده باشد و در دفترخانه ثبت نشده باشد. و معمولا این اسناد را قولنامه یا مبایعه نامه در بین طرف های معامله می دانند.

تاریخ اسناد عادی برای افراد ثالث اعتباری ندارد اما اسناد رسمی قدرت اجرایی دارند و تاریخ سند رسمی هم برای طرفین و هم از دیدگاه افراد ثالث دارای اعتبار است.

سند عادی قابل انکار، جعل و تردید است اما دفتر اسناد رسمی فقط برای ادعای جعل مطرح می شود. گفتنی است اسناد رسمی از تشریفات قانونی تبعیت می کند. سند عادی را هر فردی که بخواهد می تواند تنظیم کند اما در تنظیم اسناد رسمی یک مامور دولت دخالت می کند. رونوشت اسناد رسمی در صورت مفقود شدن راحت تهیه می شود اما از رونوشت اسناد عادی استفاده کامل نمی شود.

یکی از آسیب های که اسناد عادی دارد فروش املاک به چند نفر است به عنوان مثال فردی با مراجعه به بنگاه های معاملاتی یک واحد مسکونی را در یک روز به چند نفر می فروشد در حالی که اگر خریدار سند خود را در دفترخانه ثبت کند این کلاهبرداری دیگر صورت نمی گیرد چون با صادر کردن یک سند رسمی دیگر امکان فروش مجدد آن وجود نخواهد داشت.

ثبت سند رسمی

آیا سند عادی یک سند رسمی را باطل می کند؟

باید گفت بله در شرایطی سند عادی می تواند سند رسمی که در دفترخانه تنظیم شده است را باطل کند به عنوان مثال یک نفر سند رسمی یک قطعه زمین را دارد و نفری دیگر هم با در دست داشتن سند عادی ادعای مالکیت آن را دارد اگر تاریخ سند عادی مقدم بر سند دیگر باشد سند رسمی باطل خواهد شد.

دفترخانه با خدماتی که به مردم ارائه می دهد اطمینان و امنیتی را در جامعه ایجاد می کند که معاملات با خیال راحت و بدون دلهره صورت بگیرد. خدمات دفترخانه متنوع و مردم بیشتر برای برابر با اصل کردن اسناد، تنظیم و ثبت اسناد، ثبت معامله و .... مراجعه می کنند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن