برای ثبت دادخواست طلاق توافقی چه شرایطی لازم است؟

همه ما می دانیم که خانواده مهمترین نهاد اجتماعی بوده و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل، همواره

توسط ABTINNEWS در 29 دی 1400

همه ما می دانیم که خانواده مهمترین نهاد اجتماعی بوده و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل، همواره توصیه شده که تمام تلاش خود را برای حفظ بنیان این نهاد به کار ببریم. اما گاهی اوقات به هر دلیلی زوجین با هم به اختلاف برخورده و هیچ راه حلی به غیر از جدایی و طلاق پیدا نمی کنند. در صورتی که هر دو طرف مایل به جدایی باشند، می توانند برای تسریع روند دادگاه به صورت کاملا توافقی طلاق بگیرند. در طلاق توافقی، زن و شوهر به صورت کامل در خصوص تمام مسائل حقوقی مربوطه مانند نفقه، مهریه، حضانت فرزندان و... به توافق رسیده و دادگاه براساس این توافق ها حکم طلاق را صادر خواهد کرد. 

در ادامه تمام شرایط لازم در خصوص طلاق توافقی را با هم بررسی خواهیم کرد.

منظور از طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که طی آن، زن و شوهر با هم توافق می کنند از هم جدا شوند و این توافق باید در حکم دادگاه به ثبت برسد. همانطور که از نام این نوع طلاق مشخص است، تمام مسائل حقوقی طلاق به صورت توافقی بین دو نفر حل می شود و آن ها فقط برای ثبت طلاق مراحل قانونی را طی خواهند کرد. یعنی دیگر اختلافات در خصوص حضانت فرزند، زمان ملاقات با فرزند، مهریه، نفقه، استرداد جهیزیه و... وجود نخواهد داشت. 

مراحل طلاق توافقی

در مرحله اول، زوجین پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی، از طرف دادگاه به مرکز مشاوره خانواده ارجاع داده می شوند. این مرحله حتی برای طلاق توافقی هم لازم است و مطابق ماده 25 قانون حمایت از خانواده، حتما باید اجرا شود. مراکز مشاوره خانواده سعی دارند باعث سازش زوجین و حل مشکلات آن ها شوند، اما اگر آن ها تحت هیچ شرایطی از تصمیم خود منصرف نشوند، مراکز مشاوره ناچارند موارد به توافق رسیده را به دادگاه خانواده ارسال کنند. 

در مرحله دوم، دادگاه خانواده موارد توافق را بررسی کرده و باز هم سعی می کند بین زوجین سازش ایجاد کند، اما اگر موفق نشد، گواهی عدم امکان سازش را صادر خواهد کرد. 

در مرحله سوم زوجین باید به دفتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق مراجعه نمایند. آن ها حداکثر تا سه ماه وقت دارند گواهی عدم امکان سازش صادر شده از سوی دادگاه را به دفترخانه مربوطه تسلیم کنند. 

در مرحله آخر، با رعایت تمام موارد شرعی، صیغه طلاق در دفترخانه یا هر مکان دیگری که سردفتر حضور داشته باشد جاری خواهد شد. 

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای دادخواست طلاق توافقی، زوجین باید مدارک زیر را تهیه کرده و به دادگاه خانواده تحویل دهند:

  • اصل عقدنامه 

  • اصل شناسنامه زن و شوهر

  • کپی کارت ملی زن و شوهر

  • وکالت نامه محضری طلاق (در صورتی که حق طلاق با زوجه باشد)

  • توافق نامه زوجین

  • گواهی عدم بارداری که باید از سمت پزشک قانونی صادر شده باشد

  • گواهی بکارت از پزشک قانونی (در صورتی که طلاق توافقی در دوران نامزدی درخواست شود)

مدت زمان طلاق توافقی

سوالی که بسیاری از زوجین متقاضی طلاق توافقی می پرسند این است که برای ثبت این طلاق چقدر زمان لازم است؟ در پاسخ باید بگوییم در اکثر دادگاه های خانواده، حدود 3 الی 4 ماه برای طی کردن روند دادگاه تا رسیدن به نتیجه نهایی زمان لازم است. این روند از همان لحظه ثبت درخواست طلاق توافقی آغاز شده و شامل تعیین شعبه، صدور رای گواهی عدم سازش، مراجعه به دفترخانه و نهایتا جاری شدن صیغه و ثبت طلاق خواهد بود. در صورتی که شما از یک وکیل خبره کمک بگیرید، این زمان به نهایتا یک ماه هم کاهش خواهد یافت. 

هزینه طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی از مجموع هزینه های مربوط به ثبت دادخواست، مرکز مشاوره خانواده، آزمایش عدم بارداری، آزمایش بکارت در صورت تقاضای طلاق در دوران نامزدی، ثبت طلاق در دفترخانه، حق الوکاله در صورت مراجعه به وکیل و.... تشکیل می شود. از آنجایی که هر دو نفر درخواست طلاق داشته اند، این هزینه ها بین هر دو تقسیم خواهد شد. 

این هزینه ها با توجه به شرایط زوجین می تواند متفاوت باشد؛ به عنوان مثال ممکن است برخی از زوجین مستلزم پرداخت هزینه های مربوط به آزمایش بکارت یا بارداری نباشند. 

سوالات متداول در زمینه طلاق توافقی

دادگاه صالح برای رسیدگی به درخواست طلاق توافقی چه دادگاهی است؟

زوجین باید برای ثبت درخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده محل اقامت خود، یا محل سکونت موقت، یا محل قرار داشتن اموال غیرمنقول زوجین مراجعه کنند. 

مدت زمان مشاوره و تصمیم گیری در مراکز مشاوره خانواده چقدر است؟

تصمیم گیری در مرکز مشاوره خانواده حداکثر ظرف مدت 45 روز انجام خواهد شد، اما در صورت توافق زوجین می توان این زمان را به 3 ماه هم افزایش داد. یعنی مشاوره در مراکز خانواده می تواند از 45 روز کمتر باشد، اما بیشتر شدن آن فقط در صورت رضایت هر دو نفر (زن و شوهر) امکان پذیر است. 

اگر زوجین در مهلت مقرر برای ثبت طلاق در دفترخانه حاضر نشوند تکلیف چیست؟

هر گواهی عدم امکان سازش که از سوی دادگاه خانواده صادر شده فقط 3 ماه اعتبار دارد. چنانچه زوجین تا پایان اعتبار این گواهی در دفترخانه حاضر نشوند، باید مجددا درخواست طلاق توافقی خود را ثبت نمایند. 

اگر یکی از زوجین برای اجرای صیغه طلاق حاضر نشوند تکلیف چیست؟

 

اگر مرد در دفترخانه حاضر شود و زن حاضر نشود، به هیچ عنوان امکان جاری شدن صیغه وجود ندارد. اما اگر زن حاضر باشد و از مرد وکالت بلاعزل داشته باشد، در صورت عدم حضور مرد هم امکان جاری شدن صیغه طلاق وجود دارد.

https://asemooni.com/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%DB%8C-60584

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن