چگونه مراحل طلاق توافقی را انجام دهیم؟

علی رغم این که طلاق تا سالیان پیش پدیده ای مذموم به شمار می رفت، امروزه میزان طلاق های ثبت های شده در دفاتر ثب

توسط ABTINNEWS در 30 دی 1400

علی رغم این که طلاق تا سالیان پیش پدیده ای مذموم به شمار می رفت، امروزه میزان طلاق های ثبت های شده در دفاتر ثبت طلاق به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این افزایش آمار می تواند علل مختلفی داشته باشد. بیشترین طلاق های ثبت شده در سال های اولیه زندگی رخ داده است. می توان عمده ترین علت این افزایش آمار را در کاهش سازگاری بین زوجین و عدم به تفاهم رسیدن آن ها دانست که در نتیجه به طلاق بین زوجین خاتمه میابد. طلاق دارای انواع گوناگونی است. از جمله انواع طلاق، می توان به طلاق توافقی اشاره نمود. این روش راهی مناسب برای تسهیل فرآیند جدا شدن زوجین و طلاق آن ها است. در واقع این نوع طلاق به طلاق بی دردسر معروف شده است. این روش طلاق از بحران های تازه خانواده های ایرانی می باشد. آسیب های این نوع طلاق بسیار زیاد بوده و گریبان گیر زوجین و فرزندان و حتی خانواده های آن ها می شود. علت این امر چیست؟ مزایا و معایب این روش طلاق چیست؟ برای یافتن پاسخ سوالات فوق، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

طلاق توافقی چیست؟

در گذشته طلاق گرفتن آن قدر مراحل پیچیده ای داشت که به شخصی که قصد جدا شدن داشت، می گفتند: کفش آهنین به پا کن! در آن زمان افراد به ندرت به فکر طلاق و جدا شدن می افتادند و برای درخواست طلاق، در پیچ و خم های مراحل قانونی گم می شدند. بنابراین تعداد افرادی که مایل به طلاق بودند بسیار اندک و انگشت شمار بودند. اما امروزه با گسترش طلاق توافقی، طلاق زوجین بسیار تسهیل گشته است.

 در این روش از طلاق، زوجین پیش از مراجعه به دادگاه و ثبت دادخواست طلاق، خود بر سر شرایط گوناگون اعم از مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و ... توافق می نمایند. عموما در این روش زوجین از حقوق خود می گذرند تا در زمان کمتری از یکدیگر جدا شوند. طلاق توافقی در دادگاه های خانواده انجام می شود.

در گذشته میزان حساسیت جامعه و افراد آن روی طلاق بسیار زیاد بود. اما امروزه با گسترش طلاق توافقی، قبح آن فرو ریخته و آمار طلاق رو به افزایش است.

قوانین طلاق توافقی چیست؟

در واقع در قانون موردی به نام طلاق توافقی وجود ندارد و شرایطی برای آن ثبت نشده است. اما چگونه طلاق توافقی به دادگاه های خانواده راه یافته است و در حال افزایش می باشد؟ پاسخ سوال فوق را می توان اینگونه داد که زنان با گذشتن از حقوق مالی و غیر مالی خود، با کسب رضایت مردان، آنان را راضی به طلاق می نمایند.

در واقع در قانون طلاقی به نام طلاق خلع وجود دارد. در این نوع طلاق، زن باید میران برابر، کم تر و یا بیشتر از مهریه خود به مرد بدهد تا وی را راضی به طلاق نماید. در این نوع طلاق، زن و مرد با یکدیگر توافق می کنند که با شرایطی از یکدیگر جدا شوند. این توافقنامه به حکم دادگاه ثبت می شود و اجرای قانونی پیدا می کند.

طبق قانون ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق با مرد است. اما چنان چه زن، با بخشش حقوق خود بتواند مرد را راضی به طلاق نماید، طلاق توافقی انجام می شود.

چرا امروزه طلاق توافقی رواج پیدا کرده است؟

امروزه شیوه های همسریابی با گذشته به طور چشمگیری دچار تغییر شده است. شیوه های آشنایی و عدم به شناخت درست رسیدن زوجین، تفاوت دیدگاه ها، تفاوت های فرهنگی و شخصیتی از مهم ترین عوامل گسترش طلاق در جامعه هستند. از دیگر عوامل ویران کننده بنیان خانواده می توان به اعتیاد و نیز بیکاری اشاره کرد. این زوجین که رابطه آن ها در حال فروپاشی است، به مراکز مختلفی مراجعه می نمایند، اما نهایتا هنگامی که چاره ای نمی یابند، ناچار به طلاق توافقی روی می آورند. 

مزایای طلاق توافقی چه هستند؟

  • مهم ترین مزیت این روش طلاق، جلوگیری از تشکیل پرونده های متعدد و بسیار در دادگستری بوده و در نتیجه روند طلاق تسریع می یابد.

  • نیاز به مراجعه پی در پی و متعدد زوجین به دادگستری نیست و زوجین بیشترین وقت ان ها برای جلسات مشاوره است.

  • در این نوع طلاق هر دو طرف در طلاق دخالت دارند. بنابراین روند طلاق بسیار سریع تر از نوعی است که در آن تنها یکی از طرفین درخواست طلاق دارد. در نتیجه با رضایت دو طرف، امور طلاق پیگیری شده و مراحل طلاق تسریع پیدا می کند.

  • میزان زمان مورد نیاز برای صدور رای  توافقی، بسیار کم تر از سایر روش های طلاق است. در این نوع طلاق صرفه جویی در زمان بسیار بوده و از اتلاف وقت در جلسات دادگاه و روند قانونی جلوگیری می شود.

  • در این روش چون طلاق از طرف زوجین بوده و یک طرفه نمی باشد، میزان تنش در بین خانواده ها بسیار کاهش یافته و در فضای نسبتا آرام تری نسبت به طلاق های یک طرفه، زوجین به صورت توافقی از یکدیگر جدا می شوند.

  • میزان استرس و مشکلات روانی در اثر بحث و جدل های پی در پی در میان خانواده خصوصا در کودکان کاهش یافته و این امر سلامت روان فرزندان را به دنبال دارد.

  • در طلاق توافقی امکان حضور وکیل در تمامی مراحل به غیر از جلسات مشاوره وجود دارد. در این صورت امکان اصطکاک بین زوجین به شدت کاهش میابد. حتی در جلسه ثبت رای طلاق، نیاز به حضور موکل نبوده و وکیل می تواند در جلسه حضور پیدا کند.

نتیجه گیری

امروزه میزان طلاق در بین افراد جامعه و خانواده های تازه تشکیل شده ایرانی بسیار رواج پیدا کرده است. با توجه به اهمیت بنیان خانواده به عنوان اولین و مهم ترین بنیان موجود در جامعه، طلاق می تواند منجر به ایجاد آسیب های جبران ناپذیر روحی و روانی به اعضای خانواده شود. در این میان چنانچه زوجین دارای فرزند باشند، بیشترین آسیب متوجه قشر کودک، نوجوان و جوان جامعه شده و در آینده این افراد و به تبع در آینده کشور تاثیر منفی خواهد داشت. یا توجه به آن که طلاق در روحیه زوجین نیز تاثیر منفی خواهد داشت، پیشنهاد می شود که با شناخت نسبتا کامل نسبت به طرف مقابل به ازدواج اقدام کرد تا از ظهور مشکلات بعدی جلوگیری شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن