مهم ترین نکات در مراحل انجام پایان نامه ارشد

نحوه نگارش پایان نامه بدون شک یکی از مهمترین دغدغه های هر دانشجوی فارغ التحصیل فرآیند است. آیا تاکنون فکر کرده

توسط ABTINNEWS در 12 دی 1399

نحوه نگارش پایان نامه بدون شک یکی از مهمترین دغدغه های هر دانشجوی فارغ التحصیل فرآیند است. آیا تاکنون فکر کرده اید پایان نامه چیست؟ و چرا پایان نامه نقش مهمی در فارغ التحصیلی دانشجو دارد؟ اول از همه، بهتر است یک توضیح کوتاه درباره پایان نامه ارائه دهیم.


انجام پایان نامه یکی از موارد تخصصی است که در آن اکثر دانشجویان در نحوه نوشتن علمی آن از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش قسمتهای مختلف پایان نامه و اصلاحات تخصصی مربوطه و در نهایت تدوین و ارائه تحقیقات خوب با مشکلاتی روبرو می شوند. دانشجویان در نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد با مشکلات زیادی روبرو هستند که در برخی موارد چالش هایی برای آنها محسوب می شود. مراحل نوشتن پایان نامه ارشد عبارت است از:


1. موضوع پایان نامه را انتخاب کنید


قبل از شروع به نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد، اولین قدم انتخاب موضوع پایان نامه است. این امر مستلزم انتخاب دانش آموز برای راهنمایی است. استاد راهنما بسته به زمینه کاری وی، تعدادی مقاله در اختیار دانشجو می گذارد که در مجلات معتبر بین المللی چاپ شده و از او می خواهد که این مقالات را به صورت سطحی (خلاصه، تعاریف اساسی و معرفی فصل اول) بخواند. پس از این مرحله دانش آموز متناسب با علایق پژوهشی خود یک یا احتمالاً دو مقاله در زمینه و دامنه خود انتخاب می کند.


بهتر است نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد را به ترم آخر موکول نکنید و از ترم 3 شروع کنید، تا پس از پایان پایان مقاله وقت استخراج و انتشار مقاله را داشته باشید.


2. پروپوزال پایان نامه را آماده کنید


 پس از انتخاب موضوع پایان نامه، کار پایان نامه آغاز می شود. اگر زبان انگلیسی شما (معمولاً زبان مقالات بین المللی انگلیسی است) تا حدودی خوب است، شما وقت ترجمه دقیق مقاله و نوشتن آن روی کاغذ را نخواهید داشت و با خواندن خلاصه مقاله می فهمید که این مقاله برای شما مفید است یا خیر. می خورد یا نمی خورد. شما باید در مورد موضوع انتخابی خود تحقیق کافی داشته باشید تا بتوانید پیشنهاد خود را بنویسید.


3. مقدمه ای برای هر فصل بنویسید


اگر درباره موضوع خود تحقیق خوبی دارید، پس از تأیید پروپوزال توسط دانشگاه خود، می توانید شروع به نوشتن قسمت مقدماتی پایان نامه خود کنید. همانطور که می خوانید، تعاریف اساسی مقاله را وارد کنید و نکات مهم را با ذکر منبع در یک دفترچه یادداشت یا کلمه در رایانه خود بنویسید. نحوه نگارش پایان نامه ارشد /p>

4- روش کار را بنویسید


هنگامی که پروپوزال شما توسط دانشگاه شما تأیید شد، ابتدا یک روش کلی برای پایان نامه انجام دهید و آنها را یادداشت کنید. بهتر است مدتی را در کتابخانه دانشگاه خود صرف خواندن پایان نامه های دانشگاهی کنید تا قالب کلی پایان نامه ها را بدست آورید و سپس می توانید مراحل را با سهولت بیشتری برنامه ریزی کنید.


در مراحل نوشتن پایان نامه ارشد باید به ترتیب فصل ها دقت کنید. به عبارت دیگر بدانید هر فصل چه توالی موضوعاتی را دنبال می کند؟ به عبارت دیگر، از کجا شروع می شود و به کجا ختم می شود؟


 هر بحث تقریباً چند صفحه طول خواهد کشید (که کاملاً تقریبی است و اهمیت نسبی بحث ها و تمرکز یا تأکید بر آنها را در کار شما نشان می دهد)


5. بخش نتیجه گیری


اینها معمولاً نتایج و تجزیه و تحلیل داده هایی است که جمع آوری کرده اید. این بخش را می توان به موازات خود مطالعه ردیابی کرد و قسمتهای مهم آن را از قبل تهیه کرد.



آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن