ماکرون با افزایش اختلافات میان کشورها ، "تمایلات شاهنشاهی" ترکیه را مورد انتقاد قرار داد | امانوئل مکرون

[ad_1] امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه ، ترکیه را به اتخاذ موضع "جنگ طلبانه" نسبت به متحدان خود در ناتو مته

توسط ABTINNEWS در 11 آبان 1399
[ad_1]

امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه ، ترکیه را به اتخاذ موضع "جنگ طلبانه" نسبت به متحدان خود در ناتو متهم کرد و گفت اگر رجب طیب اردوغان ، همتای ترک خود احترام بگذارد و دروغ نگوید ، تنش ها کاهش می یابد.

در مصاحبه روز شنبه با الجزیره ، ماکرون رفتار ترکیه در سوریه ، لیبی و مدیترانه را محکوم کرد و گفت: "ترکیه یک نگرش جنگ طلبانه نسبت به متحدان خود در ناتو دارد."

وی همچنین در پی قتل معلم مدرسه فرانسوی ، ساموئل پاتی ، كه به عنوان بخشی از بحث در مورد آزادی بیان ، كاریكاتورهای پیامبر محمد (ص) را در كنار كاریكاتورهای دیگر نشان می داد ، تلاش كرد تا تنش های شدید با مسلمانان جهان را آرام كند.

ماکرون گفت که آرزوی فرانسه این است که همه چیز "آرام شود" اما برای این اتفاق ضروری است که "رئیس جمهور ترکیه به فرانسه احترام بگذارد ، به اتحادیه اروپا احترام بگذارد ، به ارزش های آن احترام بگذارد ، دروغ نگوید و توهین نکند."

وی خاطرنشان کرد که فرانسه به دنبال زلزله مرگبار در دریای اژه به ترکیه تسلیت گفته و همچنین پیشنهاد کمک به محل حادثه را داده است.

وی مداخله ترکیه در سوریه را یک تعجب و تجاوز برای متحدان ناتو توصیف کرد و گفت آنکارا حین تحریم تسلیحاتی در لیبی احترام نگذاشته است در حالی که نگرشی "به شدت تهاجمی" در شرق مدیترانه نشان می دهد.

"من توجه دارم که ترکیه تمایلات شاهنشاهی در منطقه دارد و من فکر می کنم که این تمایلات شاهنشاهی چیز خوبی برای ثبات منطقه نیست ، همین."

هفته ها تنش بین فرانسه و ترکیه وجود داشته است که آخر هفته گذشته وقتی اردوغان از سلامت روان مکرون سوال کرد ، به اوج خود رسید.

فرانسه با برداشتن گامی کاملاً غیرمعمول فراخواندن سفیر خود در آنکارا برای رایزنی ، به آن واکنش نشان داد. روز شنبه ، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه گفت فرانسه بعد از یک هفته غیبت سفیر خود را به آنکارا بازمی گرداند.

ل دریان به صدا و سیما RTL گفت كه ترکیه "انتخاب عمدی برای ابزار سازی" سر بریدن معلم فرانسوی را انجام داد و آنكارا را به راه اندازی "یك كارزار نفرت انگیز و تهمت آمیز علیه ما" متهم كرد.

با این حال وزیر گفت محکومیت حمله ترکیه با حمله چاقو به کلیسایی در نیس در این هفته "متفاوت ، واضح ، بدون ابهام بوده است ، اما این امر مانع توضیحات آنکارا نیست".

وی افزود: "ما از سفیر خود خواسته ایم فردا به آنکارا برگردد تا این درخواست را برای توضیح و توضیح با مقامات ترکیه پیگیری کند."

فلسطینی ها روز شنبه علیه امانوئل مکرون در شهر هبرون در کرانه باختری اعتراض کردند.
فلسطینی ها روز شنبه علیه امانوئل مکرون در شهر هبرون در کرانه باختری اعتراض کردند. عکس: عابد آل هاشمون / EPA

در مصاحبه با الجزیره ، ماکرون گفت که او می فهمد کاریکاتورهای پیامبر محمد ممکن است تکان دهنده باشد ، در حالی که با انتقاد از "دروغ" هایی که دولت فرانسه پشت آنها است ، گفت.

فرانسه پس از جمهوری در اوایل سپتامبر کارتون های پیامبر توسط هفته نامه شارلی ابدو در آستانه است ، که پس از آن حمله به خارج از دفاتر قبلی خود ، سر بریدن یک معلم و حمله به یک کلیسا در پنجشنبه نیس منجر به کشته شدن سه کشته شد .

ماکرون در پی درگذشت پتی با بیان اینکه فرانسه هرگز از قوانین خود که اجازه کاریکاتورهای کفرآمیز را می دهد دست نخواهد کشید ، اعتراض ها را در سراسر جهان اسلام آغاز کرد.

اما ماکرون در یک تلاش آشکار برای برقراری ارتباط با مسلمانان ، در مصاحبه طولانی با کانال مستقر در قطر تلاش کرد تا لحن ملایم تری به خود بگیرد.

وی گفت: "من می توانم درک کنم که مردم می توانند از کاریکاتورها شوکه شوند ، اما من هرگز قبول نمی کنم که خشونت قابل توجیه باشد."

"من احساساتی را که این تحریک می کند درک می کنم ، به آنها احترام می گذارم. اما من می خواهم نقشی را که من دارم درک کنی. نقش من آرام کردن امور است ، همانطور که در اینجا انجام می دهم ، اما در عین حال حمایت از این حقوق است. "

وی افزود: "من همیشه در کشورم از آزادی صحبت کردن ، نوشتن ، فکر کردن ، نقاشی دفاع خواهم کرد."

ماکرون با انتقاد از "تحریفات" رهبران سیاسی در مورد کاریکاتورهای پیامبر ، گفت: اغلب اوقات مردم را وادار می کردند که باور دارند اینها خلقت دولت فرانسه هستند.

وی با انتقاد از "گیجی که توسط بسیاری از رسانه ها - و گاهی اوقات رهبران سیاسی و مذهبی - ایجاد شده است ، گفت: این کاریکاتورها به نوعی پروژه یا ایجاد دولت فرانسه یا رئیس جمهور هستند".

وی همچنین خواستار تحریم کالاهای فرانسوی ، به ویژه توسط اردوغان و مورد حمایت برخی خرده فروشان در کشورهای اسلامی ، را "غیر شایسته" و "غیر قابل قبول" دانست.

وی گفت که این کارزار توسط برخی گروه های خصوصی "که به دروغ ... گاهی از سوی رهبران دیگر اعتماد کردند" در مورد کاریکاتورها ایجاد شده است.

حتی قبل از حمله به پتی ، ماکرون قول یک کارزار جدید سخت علیه رادیکالیسم اسلامگرا را در فرانسه داده بود ، که از سال 2015 جان صدها نفر را گرفته است.


[ad_2]
Source link
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن