فرانسه پس از زیر سوال بردن اردوغان از وضعیت روانی ماکرون ، سفیر خود را در ترکیه فراخواند | اخبار جهان

[ad_1] فرانسه گفت که پس از اظهارات "غیرقابل قبول" رئیس جمهور ترکیه ، رجب طیب اردوغان ، که پیشنهاد امانوئل مک

توسط ABTINNEWS در 5 آبان 1399
[ad_1]

فرانسه گفت که پس از اظهارات "غیرقابل قبول" رئیس جمهور ترکیه ، رجب طیب اردوغان ، که پیشنهاد امانوئل مکرون ، همتای فرانسوی خود را نیاز به درمان بهداشت روان دارد ، فرستاده خود را برای مشاوره به ترکیه فراخواند.

اظهارات اردوغان آخرین نشانه واکنش فزاینده در جهان اسلام است ، از جمله خواستار تحریم کالاهای فرانسوی ، ناشی از ادعای ماکرون در مورد بحران بودن اسلام است.

فرانسه و متحد آن ناتو در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله حقوق دریایی در شرق مدیترانه ، لیبی ، سوریه و تشدید درگیری میان ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند. اردوغان پس از آنکه وی را مجذوب نابودی کردهای سوریه دانست ، مجله فرقه افترا را علیه مجله فرانسوی Le Point آغاز می کند.

آنکارا به ویژه از طریق مبارزاتی حمایت شده از طرف ماکرون برای محافظت از ارزشهای سکولار فرانسه در برابر اسلام رادیکال ، بحثی که با قتل معلمی که کارتون پیامبر محمد (ص) را به کلاس خود نشان می داد ، انگیزه تازه ای ایجاد کرد.

اردوغان ترکیه وضعیت روانی ماکرون را زیر سوال می برد - فیلم

اردوغان در سخنرانی روز جمعه گفت: "چه چیز دیگری می توان در مورد رئیس کشوری گفت که با میلیونها عضو از گروههای مختلف اعتقادی به این ترتیب رفتار می کند: اول از همه ، یک معاینه ذهنی داشته باشید.

"مشکل فردی به نام ماکرون با اسلام و با مسلمانان چیست؟" او درخواست کرد.

اردوغان افزود: "ماكرون به درمان رواني نياز دارد." وی گفت: "شما دائماً اردوغان را انتخاب می کنید. این به شما هیچ سود نمی دهد. انتخابات (در فرانسه) برگزار خواهد شد ... ما سرنوشت شما (ماکرون) را خواهیم دید. فکر نمی کنم او راهی طولانی برای رفتن داشته باشد. چرا؟ او برای فرانسه چیزی بدست نیاورد و باید برای خودش این کار را انجام دهد. "

دفتر ماکرون این اظهارات را توهین آمیز توصیف کرد و گفت که هرو مگرو ، سفیر فرانسه در آنکارا ، برای رایزنی فراخوانده می شود ، توقفی در قطع روابط دیپلماتیک با برداشت دائم سفیر.

هر دو رئیس جمهور دلایل سیاسی داخلی خود را برای ادامه اختلاف دارند. ماکرون باید نشان دهد که می تواند به اندازه مخالفان سیاسی خود در جناح راست با افراط گرایی اسلامی چالش برانگیز باشد. بحث در فرانسه در مورد سکولاریسم و ​​اسلام گرایی با قتل وحشیانه معلمی که کارتون پیامبر محمد (ص) را به کلاس خود نشان داد ، دوباره برانگیخته شده است.

اردوغان نیز تحت فشار داخلی خود قرار دارد و به طور فزاینده ای در تلاش است تا خود را به عنوان رهبر جنبش اهل سنت در جهان اسلام معرفی کند.

فهرتین آلتون ، رئیس ارتباطات اردوغان در توییتر خود گفت ، سیاست موذیانه کاریکاتورهای توهین آمیز ، اتهامات جدایی طلبی علیه مسلمانان و حمله به مساجد هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد. وی افزود: "این امر در مورد ترساندن مسلمانان و یادآوری آنها است كه آنها از ادامه كار اقتصاد اروپا استقبال می كنند ، اما آنها هرگز بخشی از آن نخواهند بود." وی همچنین استدلال کرد که این نگرش نسبت به مسلمانان "کاملاً آشنا" بوده و شبیه "شیطان پرستی یهودیان اروپایی در دهه 1920" است.

مقامات فرانسوی گفتند "اظهارات رئیس جمهور اردوغان غیر قابل قبول است. بیش از حد و بی ادبی یک روش نیست. ما از اردوغان می خواهیم مسیر سیاست خود را تغییر دهد زیرا از هر نظر خطرناک است. "

این مقام الیزه ، که خواست نامش فاش نشود ، همچنین گفت که فرانسه "عدم وجود پیام تسلیت و حمایت" از رئیس جمهور ترکیه پس از سر بریدن معلم ساموئل پاتی در خارج از پاریس ، اشاره کرده است.

این مقام همچنین از تماس آنکارا برای تحریم کالاهای فرانسوی ابراز نگرانی کرد.

ماکرون در این ماه اسلام را یک دین "در بحران" در سراسر جهان توصیف کرد و گفت که دولت در دسامبر لایحه ای را برای تقویت قانونی در سال 1905 ارائه می دهد که رسما کلیسا و ایالت فرانسه را از هم جدا می کند.

رئیس جمهور فرانسه از نظارت دقیق تر بر تحصیل و کنترل بهتر بودجه خارجی مساجد خبر داده بود.

این اختلافات در حال حاضر در شبکه های اجتماعی با درخواست تحریم کالاهای فرانسوی در حال افزایش است. در قطر ، متحد نزدیک ترکیه ، هفته فرهنگی فرانسه به تعویق افتاد. دو زنجیره عمده توزیع اعلام کردند که آنها محصولات فرانسوی از جمله مربا را پس می گیرند.

در کویت ، ماکرون توسط پارلمان محکوم شد و آژانس های مسافرتی سفر به فرانسه را به حالت تعلیق درآوردند. در تهران ، سعید خطیب زاده سخنگوی دولت ایران روز شنبه گفت "توجیه توهین و بی احترامی به یک شخصیت آسمانی که توسط 1.8 میلیارد مسلمان در جهان احترام گذاشته شده است ، وجود ندارد."

عمران خان ، نخست وزیر پاکستان ، گفت: "مشخصه یک رهبر این است که او انسانها را مانند ماندلا به جای تقسیم کردن ، با هم متحد می کند. این زمانی است که رئیس جمهور مکرون می توانست به جای ایجاد دو قطبی و حاشیه سازی بیشتر که ناگزیر به رادیکالیزاسیون بیشتر منجر می شود ، شفا را سخت و ایجاد فضا کند. "

در فرانسه ، وزیر آموزش و پرورش ، ژان میشل بلانكور ، به اتحادیه های صنفی قول داد كه قبل از شروع مجدد سال تحصیلی در 2 نوامبر ، دستورالعملهای روشنی ارائه دهد.

ماکرون گفته بود پتی تجسم جمهوری است زیرا "به دانش آموزان یاد می دهد که شهروند شوند" و "برای آزادی و خرد جنگید".

انتظار می رود فرانسه رصدخانه سکولاریسم را اصلاح کند ، آژانس ایجاد شده برای مشاوره به دولت در مورد نحوه اجرای سکولاریسم در عمل در فرانسه. اعضای رصدخانه با بیان اینکه وظیفه عمومی در مورد مسایل شرعی بی طرف است ، از ادعای سستی بیش از حد خود دفاع کرده اند ، اما در مورد عموم مردم همین شرایط اعمال نمی شود.

هر سه اختلاف عمده بین المللی که ترکیه و فرانسه با یکدیگر اختلاف دارند در نقاط عطف بالقوه خطرناکی هستند. در شرق مدیترانه ، ترکیه با گسترش متن ناوبری یا Navtex ، به واسطه های ناتو ناامید كرده است ، و به کشتی تحقیقاتی لرزه نگاری خود Oruc Reis اجازه می دهد تا تحقیقات خود را در آبهای مورد اختلاف تا 4 نوامبر ، روز بعد از انتخابات ایالات متحده ادامه دهد.

در قره باغ ، ارتش آذربایجانی مورد حمایت ترکیه روز یکشنبه قول داد که عملیات نظامی خود را در شش منطقه مختلف ادامه دهد و ادعا کرد که به تأسیسات ارمنستان ضربه زده است.

ترکیه پس از آنکه اروپا از حمایت قابل توجهی از دولت طرابلس برخوردار نگردید ، عمدتاً نیروهای سوری را به لیبی فرستاد ، بنابراین این کشور را تهدید به تصرف مخالفان اخوان المسلمین کرد.


[ad_2]
Source link
آخرین مطالب