ترکیه تهدید به اقدام قانونی درباره کاریکاتور شارلی ابدو از رئیس جمهور | اخبار جهان

[ad_1] ترکیه پس از انتشار کاریکاتور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور در آخرین صفحه نخست خود ، اقدام "قانونی و دیپل

توسط ABTINNEWS در 7 آبان 1399
[ad_1]

ترکیه پس از انتشار کاریکاتور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور در آخرین صفحه نخست خود ، اقدام "قانونی و دیپلماتیک" را علیه روزنامه طنز فرانسوی شارلی ابدو تهدید کرده است.

نقشه ای که توسط رهبر ترکیه "نفرت انگیز" توصیف شد و اعلامیه آنکارا مبنی بر آغاز تحقیقات رسمی دادستان ها از انتشار ، باعث تشدید تنش های افزایش یافته بین دو کشور شده است.

اردوغان ، كه قبلاً امانوئل مكرون ، رئيس جمهور فرانسه ، نياز به "بررسي هاي ذهني" داشته است ، كشورهاي غربي را به تمسخر اسلام به تلاش براي "راه اندازي مجدد جنگ هاي صليبي" متهم كرد.

وی به پارلمان ترکیه گفت که آخرین کاریکاتور را ندیده و به آن نگاه نخواهد کرد. او با لباس زیر به تصویر کشیده شده است که با حجاب یک زن ، باسن او را نشان می دهد.

اردوغان به نمایندگان پارلمان گفت: "من نگاه کردن به این نشریات غیراخلاقی ... ناسازگارانی که به پیامبر عزیزمان توهین می کنند ، اشتباه است." وی افزود: "من معتقدم دشمنان ترکیه و اسلام به نام آزادی در باتلاق نفرت و خصومت غرق خواهند شد. این نشانه بازگشت اروپا به دوران تاریک است. "

اعلام شده است که دادستانی عمومی آنکارا تحقیق در مورد مدیران شارلی ابدو را آغاز کرده است ، در حالی که فرانسه به دنبال تحریم های اتحادیه اروپا علیه ترکیه است.

کلمن بون ، وزیر اروپا فرانسه ، به Senat فرانسه گفت: "ما به عنوان یک واکنش شدید ، از جمله استفاده احتمالی از تحریم ها ، اقدامات اروپایی را تحت فشار قرار خواهیم داد." وی افزود هر روز اردوغان مرزهای "قابل قبول" را بیشتر می فشرد و ترکیه را به "تحریکات تفریحی" متهم می کرد.

در حالی که اعتراضات در مورد اسلام هراسی درک شده ماکرون ادامه داشت ، کاخ الیزه با شورشی شدید ، رهبران متهم به مبارزه علیه فرانسه را به "دستکاری سیاسی" و "تبلیغ" متهم کرد.

حتی قبل از آخرین کاریکاتور شارلی ابدو ، دیپلمات های فرانسه تلاش کرده اند تا اعتراضات را در سراسر جهان اسلام که در آن پرتره های رئیس جمهور فرانسه سوزانده شده است همراه با تماس برای تحریم محصولات فرانسه ، آرام کنند.

مشاوران ریاست جمهوری گفتند که سخنان ماکرون به دلایل سیاسی داخلی توسط رهبران عامدی "تغییر شکل" داده می شود.

وی گفت: "هر كدام در رابطه با فرانسه دارای مشكلات و موضع مستحكمی هستند. پاسخ آنها دستکاری سیاسی است. "یکی از مقامات گفت که در درک مفهوم" laicité "فرانسوی یا سکولاریسم مشکل دیگری وجود دارد.

رئیس جمهور معنی آن را توضیح داده است اما اظهارات وی تحریف شده است. وی نگفت فرانسه به کاریکاتور پیامبر ادامه خواهد داد ، وی گفت که این بخشی از تمرین آزادی بیان در فرانسه است که اجازه می دهد رسانه ها این کار را انجام دهند. "

"اما اطلاعات و تبلیغات زیادی وجود دارد ... این دولت فرانسه نیست که کاریکاتورها را منتشر می کند و اینکه مردم باور کنند که دولت فرانسه در حال تبلیغ کاریکاتورها است کاملاً نادرست است.

"ما از آزادی مطبوعات دفاع می کنیم. این رئیس جمهور نیست که محدودیتهایی را که مطبوعات می توانند انجام دهند تعیین می کند. در فرانسه هیچ جرم کفر وجود ندارد و کاریکاتور یک سنت بسیار قدیمی است. "

این واکنش پس از حمله پلیس به سازمانهای اسلامی و افراد پس از مرگ ساموئل پاتی ، معلم 47 ساله ای که پس از نشان دادن کاریکاتورهای دانش آموزان از جمله یکی از پیامبر اسلام (ص) ، توسط Charlie Hebdo منتشر شد ، به عنوان بخشی از بحث در مورد آزادی بیان. ماكرون كه شب قتل در خارج از مدرسه پتی ایستاده بود ، گفت كه فرانسه با یك مبارزه "وجودی" علیه تروریسم روبرو است. ماکرون هفته گذشته در سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت معلم مقتول ، "اسلام گرایی سیاسی و رادیکال را که منجر به تروریسم می شود" را برانگیخت و افزود: "ما از کاریکاتورها ، نقاشی ها چشم پوشی نخواهیم کرد ، حتی اگر دیگران عقب نشینی کنند".

با این حال ریشه های آن به سخنرانی قبلی مکرون در 2 اکتبر برمی گردد که قانون جدیدی را برای ترویج سکولاریسم در فرانسه و مبارزه با "تجزیه طلبی" مذهبی که در آن وی به اسلام و افراط گرایی اسلام گرا پرداخته بود ، بیان کرد. این قانون که در ماه دسامبر به وزرا ارائه خواهد شد ، پس از مشورت با سازمان اصلی مسلمان فرانسه ، Conseil Français du Culte Musulman (CFCM) تنظیم شد.

رئیس جمهور وقتی اسلام را "دینی که امروز در همه دنیا با بحران روبرو است" اعلام خشم کرد ؛ دانشگاه با نفوذ اهل سنت الازهر در قاهره پیشنهاد وی را "نژادپرستانه و احتمالاً احساسات دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان را ملتهب" توصیف کرد.

مقامات الیزه اصرار دارند که سخنان رئیس جمهور متوجه مسلمانان نبوده است. "این در مورد مسلمانان فرانسه نیست ، بلکه در مورد افراط گرایان خشن در فرانسه است. افرادی که دچار افراط و تفریط ، خشونت ، بنیادگرایی می شوند و به مسلمانان بد می رسند. آنها دشمن اسلام هستند. بگذارید روشن باشیم ، با وجود اینکه برخی از افراد سعی در ایجاد این سردرگمی دارند ، هیچگونه سردرگمی بین مسلمانان و افراط گرایانی که دست به اقدامات ترور می زنند وجود ندارد.

"مبارزه علیه این افراط گرایان است و ما در این امر از مسلمانان فرانسه که متحدان ما هستند حمایت می کنیم."

حمایت از فرانسه در 24 کشور از 26 کشور اتحادیه اروپا بازتاب یافته است.

در موگادیشو ، پایتخت سومالی ، معترضین فریاد زدند: "فرانسه رو به پایین ، به پیامبر ما توهین کرد" ، در حالی که در قاهره ، عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر گفت اگر بیش از 1.5 میلیارد نفر آزرده شود آزادی بیان باید متوقف شود.

امام اعظم دانشگاه الازهر مصر ، یکی از برجسته ترین کرسی های یادگیری مسلمانان سنی ، از جامعه جهانی خواست اقدامات "ضد مسلمان" را جرم انگاری کند. رسانه های دولتی گزارش دادند معترضان ایرانی در مقابل سفارت فرانسه در تهران تجمع کردند. برخی پلاکاردهایی با صلیب های قرمز که روی تصاویر کالاهای فرانسوی گچ بری شده بود را در دست داشتند. در داکا ، صدها مسلمان بنگلادشی برای سومین روز متوالی به خیابانهای پایتخت آمدند و شعارهایی مانند "تحریم محصولات فرانسوی" و سوزاندن چهره های مکرون را که آنها را دشمن اسلام توصیف کردند ، سر دادند.

الیزه گفت متاسف است که با تمام صدا و خشم اعتراضات بین المللی ضد فرانسه و ضد ماکرون ، کشتار بی رحمانه پتی تحت الشعاع قرار گرفته است.

"هر از گاهی چیزهایی گفته می شود که می تواند به حساسیت افراد آسیب برساند. اما چه چیزی می تواند مرگ یک استاد را توجیه کند؟ ما کسی را نمی کشیم زیرا با او موافق نیستیم. "


[ad_2]
Source link
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن