تاکنون به این فکر کرده اید که مساحت قشم چقدر است؟

تاکنون به این فکر کرده اید که مساحت قشم چقدر است؟ زمانی که به شهر، کشور یا منطقه ای سفر می کنیم به موارد مخ

توسط ABTINNEWS در 25 تیر 1399
تاکنون به این فکر کرده اید که مساحت قشم چقدر است؟ زمانی که به شهر، کشور یا منطقه ای سفر می کنیم به موارد مختلفی فکر می کنیم. قبل از اینکه راهی سفر شویم جاذبه های طبیعی و گردشگری آن ناحیه را بررسی می کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از سفرمان بهره ببریم. سعی می کنیم خودمان را با آداب و رسوم آن منطقه آشنا کنیم تا ارتباط بهتری با اهالی اش برقرار کنیم. گاهی از اوقات به سراغ کتاب های آشپری می رویم تا بیشتر از قبل با غذاهای محلی آن ناحیه آشنا شویم و بتوانیم به هنگام سفر بهترین غذاها را امتحان کنیم و طعم شان را برای همیشه زیر دندانمان داشته باشیم. اگر هم عاشق تاریخ باشیم سری به کتاب های تاریخی می زنیم تا ببینیم ناحیه ای که قرار است به آن سفر کنیم چه جاذبه های تاریخی در خود دارد و چه مکان هایی از روزگاران دور برایمان به یادگار مانده است. در این میان اما، افراد کمی هستند که قبل از سفر به مساحت و اندازه جایی که می خواهند سری به آن بزنند فکر کنند. تا به حال چند بار برایتان پیش آمده است قبل از سفر به یک شهر، اندازه و مساحت آن را در سایت های مختلف بررسی کنید؟ به احتمال بسیار زیاد خیلی کم این مورد برای شما پیش آمده است. جزیره قشم یکی از زیباترین جزیره های هرمزگان است و سفر به آن می تواند تجربه های نابی در اختیارتان بگذارد اما تا به حال فکر کرده اید این جزیره پرطرفدار چه مساحتی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس با ما تا انتها همراه باشید تا اطلاعات جالبی در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.    

مساحت جزیره قشم

همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم جزیره قشم یکی از جزایر هیجان انگیز استان هرمزگان است که عنوان بزرگ ترین جزیره ایران و البته بزرگ ترین جزیره خلیج فارس را به خود اختصاص داده است. مساحت این جزیره بر اساس گفته متخصصان، 1491 کیلومتر مربع است که به طور تقریبی 5 برابر کشور بحرین است. جزیره قشم وسعتی بیش از 1500 کیلومتر مربع دارد و به همین دلیل از 23 کشور دنیا بزرگ تر است.  

مقایسه مساحت قشم با مساحت کیش

زمانی که صحبت از سفر به جزایر زیبای جنوب ایران می شود خیلی ها بین جزیره کیش و قشم مردد می شوند و نمی دانند سفر به کدام یک می تواند برایشان لذت بخش‌ تر باشد. اگرچه این دو جزیره تفاوت هایی با هم دارند اما به نظر می رسد سفر به هر دو ناحیه می تواند تجربه های خاص و منحصر به فردی در اختیار گردشگران قرار دهد. جزیره کیش با مساحتی بالغ بر 91 کیلومتر مربع از جزیره قشم کوچک تر است و از شرق به تنگه هرمز و از غرب به کشورهای بحرین و عربستان می رسد.    

گردشگری در قشم

قشم، جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی در خود دارد. افرادی که با تور قشم به این جزیره سفر کرده اند خیلی خوب می دانند که این ناحیه یکی از شگفت انگیزترین جزایر ایران است. در دوران ساسانیان به این جزیره، ابرکان نیز می گفتند که به معنای جزیره بزرگ بود. بعد از دوره صفوی نام این جزیره به کشم تغییر پیدا کرد و در نهایت به قشم تبدیل شد. پارک کروکودیل که در سال 1389 در این جزیره راه اندازی شد اولین مرکز نگهداری و پرورش کروکودیل در خاورمیانه محسوب می شود. علاوه بر همه این موارد، نقاط گردشگری متعددی در این جزیره خودنمایی می کنند که در ادامه به طور مختصر برخی از آن ها را با هم مرور می کنیم. ژئوپارک قشم: قبل از اینکه به سراغ معرفی ژئوپارک قشم برویم باید ببینیم معنی واژه ژئوپارک چیست. ژئوپارک به محوطه ای گفته می شود که در آن میراث زمین شناختی به خوبی محافظت می شود و چندین پدیده بارز زمین شناسی در آن جلوه گری می کند. اگر اهل زمین شناسی و باستان شناسی هستید، ژئوپارک قشم بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. در سال 2006 این مجموعه عنوان اولین ژئوپارک خاورمیانه را به خود اختصاص داد و همین امر موجب گردید سالانه گردشگران زیادی از سرتاسر ایران و جهان برای دیدن این پارک به قشم سفر کنند. این مجموعه شگفت انگیز مساحتی بالغ بر 30000 هکتار دارد و در غرب جزیره واقع شده است. این مجموعه بیش از 25 سایت گردشگری در خود دارد که در این میان می توان به گنبد نمک، دره ستارگان، دره تندیس ها، تنگه چاهکوه، چشمه های آب معدنی و دره های مختلف اشاره کرد. روستای توریان در قشم: به جرات می توان گفت که توریان یکی از قدیمی ترین روستاهای این جزیره است و در 31 کیلومتری جنوب قشم واقع شده است. بر اساس گفته تاریخ شناسان، در زمان حمله مغول ها هر کسی برای در امان ماندن از آسیب آن ها به جایی پناه می برد. در همان زمان، رییس قبیله ای که اسم وی توران بود به قشم پناه می برد و خود را به روستای توریان می رساند. او در این روستا شروع به ساخت مسجد، حمام و بارگاه هایی می کند و خود را شاه معرفی می کند. به همین دلیل اهالی او را تورانشاه می نامند.     قلعه پرتغالی ها در قشم: کمتر جایی را در ایران پیدا می کنید که جاذبه های تاریخی مختلفی در دل خود نداشته باشد. جزیره قشم نیز  از این قاعده مستثنی نبوده و جاذبه های تاریخی مختلفی در خود دارد. یکی از همین جاذبه ها قلعه پرتغالی هاست که یادگار دوران استعمار پرتغالی ها بر این جزیره محسوب می شود. داخل این قلعه می توانید آثار مختلفی همچون توپ های جنگی و حتی گورهایی را مشاهده کنید. یکی از دلایلی که افراد تصمیم می گیرند از این قلعه بازدید کنند دسترسی ساده به آن است. این قلعه در شهر واقع شده و به همین دلیل دسترسی راحتی به آن خواهید داشت. مسجد برخ در قشم: حال که به تاریخ علاقه مندید و دوست دارید در زمان های گذشته سیر کنید توصیه می کنیم بازدید از مسجد برخ را به هیچ عنوان از دست ندهید. قدمت این مسجد به قرن دوم هجری باز می گردد و سازنده آن فردی به نام پیر تم است. زمانی که وارد این مسجد می شوید محراب گچ بری شده اش نظرتان را به سمت خود جلب می کند. بررسی سایر قسمت های مسجد می تواند شما را بیشتر از قبل با معماری آن دوران آشنا کند.  
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن