آشنایی با دانشگاه های دولتی کشور مالزی

رنکینگ دانشگاه‌های مالزی در طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است، این دانشگاه‌ها به دو دسته دولتی و خصوصی تقس

توسط ABTINNEWS در 25 تیر 1399
رنکینگ دانشگاه‌های مالزی در طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است، این دانشگاه‌ها به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند.دانشگاه‌های خصوصی شامل دانشگاه‌های محلی و پردیس دانشگاه‌های خارجی هستند. کشور مالزی به عنوان یکی از قطب های منطقه‌ای و بین‌­المللی درحال ظهور آسیا، گزینه­‌ای بسیار محبوب برای دانشجویان بین‌­المللی محسوب می ­شود. کشوری در جنوب شرقی آسیا، با پیشینه فرهنگی غنی که هدف بلند‌پروازانه برای جذب 250 هزار دانشجوی بین‌المللی تا سال 2025 تعیین کرده است. این کشور دارای اقتصادی با ثبات و رو به رشد است که دانشگاه‌های خوب با رنکینگ بالا را در خود جای داده است.
 

رنکینگ دانشگاه‌های مالزی

نام دانشگاه رنکینگ بین المللی
دانشگاه um مالزی رنکینگ  70
دانشگاه upm مالزی رنکینگ 159
دانشگاه ukm مالزی رنکینگ 160
دانشگاه usm مالزی رنکینگ 165
دانشگاه utm مالزی رنکینگ 217
دانشگاه ucsi مالزی رنکینگ 442
دانشگاه utp مالزی رنکینگ 482
دانشگاه taylors مالزی رنکینگ 511-520

رنکینگ دانشگاه‌های مالزی بر اساس رشته در سال 2020

علوم انسانی

پزشکی

مهندسی و تکنولوژی

دانشگاههای آسیا

Qs

دانشگاههای دنیا  

رتبه بندی QS

دانشگاههای دنیا

دانشگاه

55

101

38

13

70

پنج ستاره

UM

150

251

142

33

159

پنج ستاره

UPM

134

201

135

39

160

پنج ستاره

UKM

144

251

123

37

165

پنج ستاره

USM

226

-

85

46

217

پنج ستاره

UTM

 

 

 

194

751

پنج ستاره

SUNWAY

 

-

221

82

482

پنج ستاره

UTP

301

-

-

109

511

پنج ستاره

Taylors

179

 

 

179

541

سه ستاره

MSU

-

-

-

122

442

 

UCSI

450

 

401

170

1000

 

MMU

 

 

251

195

801

 

UNITEN

 

 

 

450

-

 

LIMKOKWING

 

مزایای تحصیل در مالزی

 
  • دانشگاه‌های با رنکینگ بالا و در سطح جهانی
  • هزینه پایین زندگی و شهریه مناسب
  • کشوری چندفرهنگی
  • آشنایی مردم با زبان انگلیسی
  • طبیعت زیبا
  • غذاهای خوشمزه
  • هوایی متعادل
 

سفری تفریحی تحصیلی به مالزی

کشور مالزی که در دریای چین جنوبی قرار دارد و نقشۀ این کشور گویی قدم‌هایش را در دو سوی این دریا قرار داده است، با تنوعی از فرهنگ‌ها و پایتختی مدرن با تنوع جغرافیایی، حقیقتاً هم به لحاظ مناظر طبیعی و هم به لحاظ شهروندان، کشوری منحصربه‌فرد است. با انتخاب کشور مالزی به عنوان مقصد تحصیلی خود، زیبایی‌های این کشور را ورای جنگل‌های انبوه و بارانی باستانی، پارک‌های ملی و سواحل باشکوه آن خواهید یافت. شهرهای مالزی نیز شگفت‌انگیز هستند، از بازارهای رنگارنگ و متنوع گرفته تا مساجد مسلمانان، معابد بودایی‌ها و زیارت‌گاه‌های هندوها که اغلب همه در کنار هم قرار دارند؛ و همچنین فستیوال‌های زیادی که هرساله به مناسبت‌های فرهنگی باستانی و مدرن مالزی برگزار می‌شوند. مالزی به‌ عنوان یکی از باثبات‌ترین سیاست‌های جهان، از نظر نفوذ اقتصادی در منطقه، بعد از سنگاپور رتبۀ دوم را دارد؛ اما به‌لحاظ سبک زندگی ارگانیک‌تر است. نیمی از کشور مالزی که در نوک جنوبی شبه‌جزیره قرار دارد و هم‌مرز تایلند است، مالزیِ شبه‌جزیره‌ای نامیده می‌شود. دانشگاه‌های با بالاترین رتبه‌بندی و همچنین متنوع‌ترین و رنگارنگ‌ترین مناطق شهری، در این منطقه قرار دارند. نیم دیگر آن، یعنی بورنئوی مالزیایی، که دارای جزیره‌ای مشترک با اندونزی می‌باشد نسبت به مالزی شبه‌جزیره‌ای آرام‌تر است و سبک زندگی در آن منزوی، اصیل و جنگلی است.  

 دانشگاه‌های دولتی مالزی

1) دانشگاه مالایا (University Malaya) یا به اختصار دانشگاه UM

دانشگاه مالایا (UM) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی و مستقر در بزرگترین شهر مالزی، کوالالامپور می باشد که دارای بالاترین رنکینگ در بین دانشگاه‌های مالزی می باشد. دانشگاه مالایا در لیست بهترین دانشگاه‌های مالزی در صدر ایستاده و موفق به کسب رنکینگ 19 در دانشگاه‌های آسیا و رنکینگ 70 در بین دانشگاه‌های جهان شد.(طبق آمار QS در سال 2020) دانشگاه مالایا طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را پوشش میدهد و حدود  14,580 دانشجو در مقطع کارشناسی و 13,700 در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه تحصیل می کنند. لازم به ذکر است دانشگاه مالایا از محبوبیت بالایی در بین دانشجویان خارجی مخصوصا در مقطع کارشناسی ارشد برخوردار است، به گونه ای که در سال 2017 بیش از 20 درصد از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از خارج کشور مالزی بوده اند.   2) دانشگاه پوترا (دانشگاه UPM) دانشگاه پوترا (UPM) نیز یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در سال ۱۹۳۱ به عنوان یک مدرسه کوچک کشاورزی در شهر سردانگ واقع در جنوب کوالالامپور  فعالیت خود را آغاز نمود،ولی اکنون به یک دانشگاه پیشرو در زمینه یادگیری و دارای مقالات بین المللی متعدد تبدیل شده که به خوبی در سطح ملی و بین المللی مورد احترام است. دانشگاه پوترای مالزی که در ابتدا به­ عنوان دانشکدۀ کشاورزی تاسیس شده­ بود، مادامی­ که همچنان تمرکز خود بر آموزش رشته­ های کشاورزی و جنگلداری را حفظ کرده، آموزش سایر دوره ­های جامع در موضوعات مختلف را نیز توسعه داده ­است. در دهه هشتاد دانشگاه UPM مالزی در زمینه‌های علوم و تکنولوژی نیز گسترش پیدا کرده و در سال ۱۹۹۴ دانشگاه پوترا UPM طرح‌هایی را برای گسترش دانشگاهی پست‌مدرن پایه‌ریزی کرد. دانشگاه UPM مالزی از آن پس به مکانی دیگر منتقل شد و نام و اعتبارش فراسوی مرزهای ملی گسترش یافت. اوج تغییرات یاد شده؛ در نهایت منجر به تبدیل نام دانشگاه به PUTRA شد که به طور رسمی در ۳ آوریل ۱۹۹۷ توسط دکتر ماهاتیر محمد اعلام شد.
  • دانشگاه پوترا، با کسب رنکینگ 34 آسیا و رنکینگ 159 در سطح بین المللی، در سال 2020  همچنان به ارتقای رنکینگ خود پرداخته است.(طبق آمار QS در سال 2020)
همانند سایر دانشگاه­های مالزی، این دانشگاه نیز دانشجویان بین­ المللی زیادی دارد، به ­ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی.

3) دانشگاه ملی مالزی (University Kebangsaan Malaysia)

  دانشگاه ملی مالزی یا به اختصار دانشگاه UKM دانشگاه UKM توانست از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۵ با موفقیتی چشمگیر، بیش از ۵۰ میلیون دلار از بورسیه‌های تحقیقاتی را کسب کند. گفتنی است؛ افتتاح موسسه‌ی جهش ژنوم مالزی در دانشگاه UKM  در ۲۸ آوریل ۲۰۰۶ توسط رئیس جمهور مالزی، گواهی دیگری بر قدرت بی‌نظیر تحقیقاتی دانشگاه UKM  در زمینه‌ی ژنومیک و میکروبیولوژی است.  
  • دانشگاه ملی مالزی در سال جاری توانست خود را در لیست بهترین دانشگاه‌های مالزی جای دهد و رنکینگ 160 در سطح جهان و رنکینگ 41 درسطح آسیا را بدست آورد .
  • این دانشگاه 17 هزار دانشجو دارد که بیشتر آن ها در رشته های سیاسی، مهندسی، حقوق و سیاسی تحصیل می کنند.
  4) دانشگاه تکنولوژی مالزی

(University Teknologi Malaysia)

  دانشکده های دانشگاه تکنولوژی مالزی در دو شهر کووالالامپور و جوهوربارو مستقر هستند و در رشته های فنی و مهندسی طیف وسیعی از رشته ها را به صورت کاملا تخصصی آموزش میدهند. به علاوه رشته هایی نظیر علوم، علوم پزشکی، مهندسی پزشکی، مدیریت و منابع انسانی نیز در این دانشگاه تدریس می شوند.  
  • رنکینگ فعلی این دانشگاه در سطح جهان 217 و در سطح آسیا دارای رنکینگ 47 می باشد
 

5)دانشگاه علوم مالزی (University Sains Malaysia)

  دانشگاه USM شامل سه مجموعه دانشگاهی مجزا است. دانشکده علوم (main campus) درجزیره پیننگ (Penang) دانشکده مهندسی تقریبا ۳۰کیلومتری دانشکده علوم و دانشکده پزشکی و دندانپزشکی در کلانتان (Kelantan) در ۳۰۰ کیلوتری دانشکده علوم، در سواحل شرقی مالزی واقع شده است.  
  • این دانشگاه دارای حدود 17 هزار دانشجو، رنکینگ 165 در دنیا و 43 در سطح آسیا می باشد.
منبع : مشاوره شریف
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن