چگونه زردچوبه را پودر کنیم؟

پودر کردن زردچوبه با استفاده از آسیاب عطاریامروزه  گیاهان خشک و ادویه ها را میتوان از سوپر مارکت ها نیز ت

توسط ABTINNEWS در 4 دی 1399

پودر کردن زردچوبه با استفاده از آسیاب عطاری

امروزه  گیاهان خشک و ادویه ها را میتوان از سوپر مارکت ها نیز تهیه کرد اما بهتر آن است که این مواد را از عطاری معتبر تهیه کرد چرا که گیاهان خشک و ادویه ها از کیفیت بهتر و تازه تری برخوردار هستند . بهتر این است که زرچوبه ی ارگانیک تهیه کرده و خودتان آن را پودر کنید به این دلیل که ممکن است خطراتی در پی استفاده از مواد رنگی مصنوعی وجود داشته باشد که باید این خطرات را دفع کرد. برای پودر کردن زردچوبه از دستگاه آسیاب عطاری استفاده می شود.

آسیاب عطاری رومیزی  

در این نوع آسیاب برقی رومیزی مدل های مختلفی وجود دارد که شامل : با مخزن ۱.۵لیتری و یک تیغه ی استیل میباشد که توسط این تیغه مواد خشک ، چرب و ادویه و داروهای گیاهی را ساییده و پودر میکند . میزان بازدهی این مدل ۵ کیلو در روز میباشد .

نوع دیگر دارای تیغه ی دوبل و دو دهنه ی خروجی یکی برای خروج مواد پودر شده و دیجری برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار مواد پودر شده میباشد . توسط تیغه ی دوبل و مکانیزم کوبشی زردچوبه و ادویه جات سخت را پودر میکند . میزان بازدهی این نوع از آسیاب ۲۰کیلو در روز میباشد .

نوع سوم آسیاب عطاری رومیزی در ابعاد بزرگتر از مدل های قبلی میباشد که عمل خرد و پودر کردن توسط سه عدد چکش انجام میگیرد میزان دور دستگاه ۳۰۰۰دور در دقیقه میباشد و میزان بازدهی آن ۴۰ کیلو در روز است .

آسیاب عطاری زرچوبه کارگاهی

این مدل از آسیاب عطاری به وسیله ی ایجاد گریز مابین پین ها و عمل سایش از طریق دنده های دیسک مواد خشک و ادویه جات سفت و سخت همانند زردچوبه را به راحتی پودر و نرم میکند . این نوع دستگاه دارای ۵عدد توری فرم با تقسیم بندی متفاوت است . کارکرد این آسیاب به میزان ۴۰کیلو گرم در روز پودر کردن زرچوبه میباشد بی آنکه نیاز باشد پودر زردچوبه الک شود که این کار موجب بسته بندی راحت میشود .

آسیاب  عطاری صنعتی

کاربرد این آسیاب در کارخانه جات و کار گاه های بزرگ زردچوبه ساب میباشد . دارای فیدر میباشد که در زیر هاپر نصب شده باعث انتقال یکنواخت مواد به داخل دستگاه آسیاب میشود همین امر موجب جلوگیری کردن فشار وارد شده به موتور آسیاب میشود در زیر آسیاب هم نوعی مکنده قرار داده اند که پودر مواد را به داخل سیلیکون میفرستد .

جنس تیغه و بدنه ی این آسیاب ها از استیل ضد زنگ میباشد .

جنس درب آن از پیرکس های نشکن میباشد .

دارای سیستم خنک کننده ی موتور هستند .

از انواع این آسیاب عطاری با توجه به مقدار کارکرد آن میتوان در منزل یا در کارگاه و یا حتی در کارخانه جات خود استفاده کنیم و با توجه به نیاز مردم یا حتی نیاز خودمان پودر زردچوبه ی تازه و معطر را تهیه کنیم .

زردچوبه ادویه ی هندی و پرطرف دار از جنس خانواده ی  زنجبیل میباشد این گیاه را بیشتر در آسیای شرقی میتوان یافت . قسمت های مورد استفاده ی این گیاه در مصارف دارویی و خوراکی ساقه های زیرزمینی آن که به ریزوم معروفند میباشد . ماده ی فعال اصلی زردچوبه کورکومین میباشد . کورکومین همان رنگدانه ی زرد خارج شده از ریزوم است که دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدانی بسیار قوی مییاشد . زرد چوبه دارای طیف رنگی مختلف از رنگ زرد روشن تا نارنجی تیره است که با توجه به محل رشد و شرایط رشدی آن رنگش متفاوت است . از زرد چوبه به عنوان رنگ دهنده ی طبیعی در نساجی ها و رنگ سازی ها استفاده میکنند .

از خواص زرد چوبه میتوان به مواد زیر اشاره کرد :

بهبود سوء هاضمه ، تسریع در بهبود زخم معده ، کاهش درد معده ، درمان سنروم روده ی تحریک پذیر ، موثر در پیشگیری و بهبود بیماری های قلبی و عروقی ، اثرات ضد سرطانی روی پانکراس و رحم و کلیه  را دارا میباشد ، به دلیل داشتن کورکومین دارای خاصیت کاهنده قند خون و افزایش قابل توجهی انسولین پلاسما است .

هم چنین موجب کاهش کلسترول و چربی خون و اسیدهای چرب آزاد و فسفو لیپیدها میشود ، جهت پیشگیری از بیماری های عصبی نظیر آلزایمر و پارکینسون و مالتیپل اسکلوروزیس و پیری و افسردگی مورد استفاده قرار میگیرد ، دارای خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کننده و ضد ااتهابی میباشد ،  به عنوان یک مسکن قوی جهت تسکین درد آرتروز پیشنهاد میشود ، مفید برای کاهش وزن و افزایش متابولیسم است ، به منظور کاهش شدت علائم قاعدگی استفاده میکنند ، برای درمان آکنه و تیرگی زیر چشم و ترک پا و درمان رنگدانه های پوستی مورد استفاده قرار میگیرد ، مفید برای درمان هیرسوتیسم یا پر مویی میباشد ، از زرد چوبه برای مو به منظور جلوگیری از ریزش مو و کمک به درمان شوره ی سر نیز استفاده میکنند.

به منظور تاخیر در پیری و جوان ماندن و محافظت از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید و درمان گال و التیام زخم و جراحت و تسکین پوست های خشک و کمک به درمان پسوریازیس و ایجاد درخشندگی طبیعی روی پوست مورد استفاده قرار میگیرد .

بعد از خرید و تهیه ی چوب زرد چوبه از فروشگاه ها ابتدا باید آن را شست و تمیز کرد سپس به مدت سه تا چهار شبانه روز در آب خیس کنید که در این مدت باید حتما آب آن را چندین بار عوض کرد . بعد از گذشت این چند روز

 زردچوبه ای را که الان نرم شده است را به کمک وسیله ای تیز مانند چاقو به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و سپس به مدت یک هفته الی ده روز آنرا مقابل آفتاب قرار داده تا خشک شود بعد از خشک شدن قطعه های ریز شده ی زرد چوبه آن ها را با آسیاب برقی پودر و حریری مانند میکنیم که این کار باید توسط آسیابی که بتواند با قدرت بالا ی خود و با حفظ عطر و طعم دلنشین ، ریشه ی این گیاه را نیز پودر کند .

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن