آب بندی سازه های بتن آرمه

آب بندی سازه های بتن آرمه کلینیک بتن بتن در کنار نقاط قوت بسیاری که موجب ارجحیت آن نسبت به مصالح ساختمانی دیگ

توسط ABTINNEWS در 18 تیر 1400

آب بندی سازه های بتن آرمه کلینیک بتن

بتن در کنار نقاط قوت بسیاری که موجب ارجحیت آن نسبت به مصالح ساختمانی دیگر می‌شود ، دارای ویژگی های ذاتی است که برای بهره برداری مناسب باید حتما مورد توجه قرار گیرند . مهمترین این ویژگی ها نفوذپذیری بتن در برابر آب و هوا است که در صورت بی توجهی ، میتواند منجر به کاهش دوام و ضعف در بهره برداری سازه بتنی گردد . در ادامه به اجمال برخی نکات در مورد آب بندی سازه های بتنی طرح میگردد .

روش های آب بندی بتن

اساسا تمهیدات آب بندی بتن به دو دسته تمهیدات و روشهای حین ساخت و روشها و تمهیدات پس از ساخت ، دسته بندی میگردند  . همانطور که از نام این دو مجموعه بر می آید روش ها و تهمیدات حین ساخت ، شامل کلیه عملیاتی است که در حین تولید بتن و ساخت سازه بتنی با هدف آب بند نمودن آن اجرا میشود و به همین ترتیب روش های پس از ساخت شامل مجموعه عملیاتی است که پس از پایان ساخت سازه بتنی اجرا خواهند شد .

روش های آب بندی حین ساخت سازه های بتن آرمه حول محور کاهش و کنترل نفوذپذیری بتن و حفاظت از بتن در حین ساخت است و روش های پس از ساخت بر اجرا پوششهای محافظتی و یا تزریق متمرکز است .

بهترین روش آب بندی سازه های های بتن آرمه استفاده همزمان از هر دو روش است ، زیرا بدین ترتیب در صورتیکه به علت اشکالات اجرایی نقطه ضعفی در آب بندی حین ساخت سازه پدید آمد میتوان این ایرادات را حین آب بندی پس از ساخت مرتفع نمود .

آب بندی سازه بتنی در حین ساخت

برای آب بند کردن سازه های بتن آرمه در حین ساخت باید توجه ویژه ای به کیفیت بتن و کاهش تخلخلو نفوذپذیری آن نمود . از این منظر استفاده از ابر روان کننده / کاهنده آب dezobuild D10 در بتن که با هدف افزایش کارایی در حین ثابت نگهداشتن نسبت آب به سیمان استفاده میشود ، کمک بزرگی در مسیر افزایش تراکم و در نتیجه کاهش تخلخل بتن میکند . همچنین میتوان از افزودنی های آب بند کننده و ترکیباتی چون dezobond P2200 در طرح اختلاط استفاده نمود . در همین مسیر استفاده از افزودنی هایی چون dezomix4500 که ضمن افزایش روانی دارای ترکیبات جایگزین سیمان است نیز بهره گرفت . در کنار محصولات افزودنی که در جهت یکپارچگی بیشتر بتن به آن اضافه میشود ، لازم است به آب بند کردن درزهای اجرایی که مهمترین محل نفوذ آب هستند توجه ویژه ای معطوف گردد . در این راستا استفاده از واتر استاپ های پی وی سی ، هیدروفیلی ، بتنونیتی و انواع ماستیک ها یا درزبندهای پلی اورتان و پایه قیری توصیه میشود .

آب بندی سازه های بتنی پس از ساخت

پس از ساخت  سازه بتن آرمه  به منظور انتخاب روش مناسب برای آب بندی توجه به این نکات بسیار ضروری است . اینکه سازه نیاز به چه نوع پوششی جهت آب بندی دارد . اینکه سازه به صورت فشار مثبت باید آب بند شود یا به صورت فشار منفی ، و اینکه آیا سازه صرفا در معرض تماس با آب قرار دارد یا سیالات دیگری با ویژگی های شیمیایی خورنده نیز با سازه تماس خواهند داشت و پوشش باید در مقابل این مواد نیز از سازه محافظت کند . همچنین باید به ویژگی های فصلی و اقلیمی محل در زمان اجرای عملیات آب بندی توجه نمود . زیرا برخی مواد و پوشش ها فاقد امکان اجرا در معرض رطوبت هستند . و برخی دیگر صرفا در یک بازه دمایی خاص قابلیت اجرا دارند . همچنین باید در دسترس بودن نیروی متخصص  و تجهیزات لازم جهت اجرای برخی روش های آب بندی پیچیده را در نظر گرفت . نکته دیگر امکانات و نیاز بهره بردار است ، زیرا در مواردی بهره بردار ترجیح میدهد از روشی برای آب بندی استفاده شود که نیاز به حداقل دوره عمل آوری را داشته باشد ، یا از روشی استفاده شود که حین بهره برداری نیازی به محافظت از پوشش اجرا شده در برابر آسیب های فیزیکی وجود نداشته باشد .

از جمله روشهای آب بندی پس از ساخت سازه های بتن آرمه میتوان به عناوین که در ادامه می آید اشاره نمود :

پوشش های سوپر الاستومری سیمانی اکرلیکی

پوشش های نفوذگر کریستال شونده

رابر لاینینگ

پوشش های پلی اورتان

تزریق رزین پلی اورتان

پلی اوره

پوشش های پایه قیری

پوشش سیلوکسان

پوشش های اپوکسی

پوشش های اکرلیکی

ساخت دیوار حایل با استفاده از پلیمر های اکرلیکی به روش تزریق

و بسیاری روشهای دیگر

 برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله آب بندی انواع سازه های بتنی مراجعه کنید.

کلینیک بتن ایران ، افتخار دارد که در قالب شرکت های رایحه بتن سبز و ژرف تابان مهر ، همراه مطمئن صنعتگران شریف و کوشندگان راه آبادانی ایران عزیز است .

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن